Home

Line

Keimola 1975 Triangle

FHRA  eli Finnish Hot Rod Association  perustettiin 1972.     FHRA:n  Keimolassa  v. 1975 pidetyt  kiihdytysajot olivat Suomen ensimmäiset viralliset kiihdytysajot.    Varttimailin pätkä  rakennettiin   Keimolan pääsuoralle, mutta suunta oli päinvastainen kuin normaalisti: lähtöpaikka oli  Keimolan pääsuoran  eteläpäässä  ja maali jossain alkuperäisen maaliviivan kohdalla.  Syynä järjestelyyn  oli kaiketi Keimolan geometria: näin saatiin  maalin jälkeen riittävästi jarrutustilaa, samalla kun itse kiihdytysalue saatiin vaakasuoraksi.
 
 

V8-magazine kertoi numerossa 1/1990 seuraavaa:

15 vuotta Keimolasta 18.6.1975

" Alkukesä 1975 oli lämmin ja kuiva: jopa juhannuskokot piti jättää polttamatta kulohälytystilan takia. Vaan savua nähtiin ilman kokkojakin, siitä vastasi nuori jenkkiautokerho Finnish Hot Rod Association ja viitisenkymmentä kiihdyttelyn pioneeria 18. kesäkuuta Keimolan moottoriradalla. Suomen ensimmäisestä virallisesta kiihdytyskisasta tulee tänä vuonna kuluneeksi 15 vuotta ja sen kunniaksi näytämme nipun ennen julkaisemattomia kuvia tästä historiallisesta tapahtumasta.

Keimolan moottoristadion on tätä nykyä hiljainen ja umpeenkasvanut mutta jenkkirengas savuaa 15-vuotisjuhlan kesänä muilla varttimaileilla eri puolella Suomea. Dragracing Suomessa on 90-luvun alkaessa korkeata kansainvälistä tasoa, mutta sen juuret ovat Keimolan maalisuoralla ja niissä uranuurtajissa jotka kesäkuussa 15 vuotta sitten polkaisivat rättirenkaansa tuleen."


Lehden artikkelin kuvat otti Kari Koivisto, tekstin laati Kim Pettersson. Vaihtoehtoinen sivu näiden kuvien tutkimiseksi on osoitteessa http://cadsy.me.tut.fi/tlaine/keimola/pics.html. Tuolta sivulta voit lukea myös alkuperäiset kuvatekstit .
(tämän sivun kuvatekstit on laatinut H, Siltala)
 
 
 
01
Radan avajaisten aikoihin 1960-luvulla radan ympäristö oli soraa, jota kaikin osin ei siistitty vaan avajaiskiireessä jätettiin viimeistelemättä. Vuonna 1975 alue kasvaa jo heinää ja pajukkoa. Tämän päivän metsät eivät siis ole tulleet yhtäkkiä tyhjästä.

Kuvassa Kaj Svenssonin 426 Hemi-Charger '67


176 kb
Lähde: V8-magazine 1/1990
02
Lähtövalotolppa oli  FHRA:n,  eikä radan kiinteää varustusta.

Kuvassa Eki Parnilan  Duster/Demon


70 kb
Lähde: V8-magazine 1/1990
03
Keimolan rata oli jo tuolloin keskellä lepikkoa. 

Kuvassa Harri Haataisen '60:nen Ford F-100  292-Y-lohkolla


22 kb
Lähde: V8-magazine 1/1990
04
Kumi palaa,

Jokke Wilander aloitti savuttelunsa '62 T-birdillä.


23 kb
Lähde: V8-magazine 1/1990
05
Kumi palaa, savupilven takana vilaus sanasta turvallisesti

Wilanderin T-Bird  tässäkin kuvassa 

http://cadsy.me.tut.fi/tlaine/01.jpg
53 kb
Lähde: V8-magazine 1/1990
06
Varikkokatos on pystyssä ja käytössä. Varikon aukoista näkyy vilaus rataa silloisessa kunnossaan.

Pekka Leinon '64 Polara


51 kb
Lähde: V8-magazine 1/1990
07
Radassa olevien maalattujen laatikoiden perusteella veikkaan paikaksi pääsuoran eteläpäätä. Nuo valkoiset ruudut  näkyvät radassa vielä tänäänkin. 

Rauli Sinkkosen Javelin '70. Palamassa Pos-A-Tractionit


49 kb
Lähde: V8-magazine 1/1990
08
Radan sähkökytkennät vaikuttavat tilapäisiltä. Ne ovat varmaankin kiihdytysajojen lähtövalojen kytkentöjä.

Harri Sjöström osallistui harvinaisella '67 avo-Firebirdillään


80 kb
Lähde: V8-magazine 1/1990
09
Moottoripyörä ja pätkä rataa. Kuka arvaisi, että kyseiseltä radalta löytyi 50 000 katsojapaikkaa?

Keimolan nopein 18.6 1975: Jorma Päivärinta ja kisa-Kawasaki 750, josta kiihdyttelyn
                 ajaksi oli irrotettu sivuvaunu


29 kb
Lähde: V8-magazine 1/1990
10
Vasemmassa laidassa vilaus Elite-mainoksesta. Se voi paljastaa paikan, jossa kuva on otettu.

Juha Stillman '61 New Yorkerillaan.


47 kb
Lähde: V8-magazine 1/1990
11
"Parkkipaikalla rata-alueen takana seisseen liekki-Polaran takaluukkua koristi jenkkikotka,
                 kynsissään liehuva tekstinauha. Nauhassa luki, jollei muisti täysin petä: Stand Up For America!   Missä olit siis vuonna -75? "

85 kb
Lähde: V8-magazine 1/1990
12
Parilähtö. 
 Kari Lammisen '63 Impala coupe  ja Aatu Autio, joka  oli karvan verran nopeampi jenkkilpun värisellä '64 Dodgellaan

74 kb
Lähde: V8-magazine 1/1990

Näin siis V8 Magazine.  Täydellisyyden vuoksi on syytä todeta, että  Magazine unohti joitain:  V8-jenkkirassit  savuavine renkaineen jäivät kaikki luokat huomioiden  toiseksi  Keimolan ratakuskeille ja  ryhmän 2 ralliautoille.
 Seuraavassa tulosluoettelon alkua
FHRA Drag Race Keimola 18.6. 1975 Kaikki ajoneuvotyypit ja luokat
1 Jorma Päivärinta Kawasaki 750 11,16
2 Mikael Silvenius Kawasaki 1000 Yoshimura 11,49
3 Mikko Kozarowizsky Formula Super V VeeMax 1600 12,24
4 Tuisku Urpiala BMW 3.0 CSL 12,35
5 Jorma Taionlahti Ringman 750 Triumph 12,37
6 Harri Nurminen Formula V VeeMax 1300 12,99
7 Ollikainen/Huhtala Sivuvaunu Mp 13,73
8 Antero Lindqvist Simca rII 14,01
9 Hans Sjölund Porsche 911 RC 14,27
10 Urpo Lahtinen  MB Waxenberger automaatti 14,42 nopein katurekisterissä 
11 Henri Toivonen  Simca rII 14,57
12  Jyrki Kalpala BMW 2002 Turbo 14,63
13 Kai Svensson  Dodge Charger 14,89 nopein jenkki
14 Hannu  Valtaharju Opel Ascona rII 14,91
15 Pekka Leino Dodge Polara 500 14,98

Kooltaan Urpo Lahtisen 2 280 kg painava Waxenberger 6,8 L Veekasilla vertautuu  hyvin  jenkkirassien kanssa.
Tehoa löytyy 428 hv,  0 - 100 km/h 4,4 s.
Line

Home

Stamp