Home

Line

Keimola syntyy

Alussa olivat vain suo, caterpillar ja Curre.... Triangle

 
Alkupaukku
Keimolan alkupaukku  31.8 1965.  Kuvassa vasemmalla Yleisradion kakkosmies, ohjelmajohtaja Jussi Koskiluoma ja keskellä Neste Oy:n pääjohtaja Uolevi Raade.  Aivan kuvan oikeassa laidassa pilkistävät  Curt Lincolnin kasvot.

Yle ja Neste olivat Keimola-hankkeen  tärkeimpiä rahoittajia ja Keimolasta oli luvassa tuolloin ennennäkemättömät 16 tuntia tv-lähetyksiä  vuodessa. 

Epäselväksi jää,  mitä räjäytettävää Keimolassa oli, sillä rata-alue  oli soistuvaa metsää ja  se raivattiin  maansiirtokoneilla. Valvontatornin perustuksetkin vaikuttavat aika matalilta.  - Ilmeisesti kysymyksessä oli samanlainen rituaali kuin "peruskiven muuraus"

Kuuntele tästä Yleisradion selostus rakennustoiden aloitustilaisuudesta  31.8 1965 (Real Audio)
1. Jukka Häyrinen haastattelee Curt Lincolnia (1:53)
2. Koko ohjelma  haastattelut ym (20:22)
Kuuntele tästä Yleisradion selostus (Real Audio)
KEIMOLAN AVAJAISKISOISTA 12.6. 1966
1. Paavo Noponen (0:53)
2. Koko ohjelma Paavo Noponen, Raimo Häyrinen (24:36) 
Huom: Ylen ra-tiedostoformaatti ei välttämättä toimi kaikilla selaimilla streamerina, vaan tiedosto  voi latautua  kokonaan ennen audiolähetyksen alkua. --- Voit estää tämän avammalla Real Audion manuaalisesti ja kopioimalla osoitteen ylläolevista linkeistä hiiren kakkosnapin avulla

Keimolan pienoismalli
Keimolasta laadittiin ennen töiden alkua  pienoismalli, joka on edelleenkin tallessa (erään harrastajan hallussa)  Moottoristadionin ensimmäinen vaihe  toteutui aika tarkkaan pienoismallin mukaisena. Lisää tuli  VW-katsomo ja Nesteen kaari.



 

Vielä kuukausi ennen avajaisia....


Vielä kuukautta ennen avajaiskilpailuja Keimolassa näytti aika huolestuttavalta.  Aidat, toimistot, katsomot, toiletit...kaikki puuttui. Betonirakenteiset Nesteen kaari ja valvontatorni olivat vielä rakenteilla. Puustosta päätellen kuva olisi otettu toukokuun alkupuolella.

(kuva: TM 5/1966)


 
Curt Lincoln valvontatornin katolla "hieman ennen avajaisia".
Taustalla on asfaltointi käynnissä. mutta varikkokatos puuttuu
 



 
Rata ja varikko kuitenkin valmistuivat...


KEIMOLAN AVAJAISKILPAILUT 
Aika-ajot 11.6. 1966
Helsingin Sanomat kertoi  sunnuntainumerossaan 12.6. 1966  edellisen päivän aika-ajoista. Päälähtönä oli Formula 3 , missä  kamppailua odotettiin britti John Fenningin ja Lincolnin hyvän ystävän , ruotsalaisen Picko Trobergin välille. 

Varikkotunnelmassa oli vaatimattomista puitteista huolimatta kansainvälistä glamouria. Pikkukuvassa poseeraavat  Brabham F3, Picko Troberg ja Lincolnin tytär  Nina Lincoln. Hän oli tuohon aikaan tunnettu valokuvamalli.

Klikkaa sivua lukeaksesi!
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Avajaiset 12.6. 1966
Kuuntele Ylen arkiston selostus avajaiskilpailusta  (Real Audio) 
Linkit toimivat vain MSIE 5  ja   MS 6  tai uudemmilla
 

H-HETKI on koittanut. 
Vajaassa 10 kuukaudessa keskelle korpea nousi Suomen ensimmäinen moottoristadion

Helsingin Sanomat, urheiluosasto -  ma 13.6. 1966 kertoi, että maailmalla oli tapahtunut monenlaista:
Hollannin pikaluistelussankari Kees Verkerkiä uhkasi amatöörioikeuksien menetys (Grenoblen talvikisat lähestyivät  -68), Emile Griffithiltä riistettiin WBA-mestaruus ja ori Puhemies teki historiaa: koskaan aikaisemmin ei sama hevonen ollut voittanut  ravikuninkuutta ja suurmestaruutta samana vuonna. 

Päivän pääuutinen oli kuitenkin monisatahevosvoimaisten.
Kuvassa Curt Lincoln pitää avajaispuhetta maaliruudukon kohdalla ja Troberg filmaa kaitafilmille. - Klikkaa sivua lukeaksesi. 

Kuten arvata saattoi, avajaiskisat olivat parhaat  Suomessa koskaan järjestetyt, rata oli loistava, sää suosi, kilpailijat viihtyivät erinomaisesti.... joku vertasi Keimolan rataa Monzan legendaariseen GP-rataan... 
Alkuinnostuksen jälkeen kuului myös kriittisempiä äänenpainoja....
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
(Kuva: MMM 1967)
Line

HomeStamp