Portti naisten maahan

On vaikeaa olla vaatimaton, kun on näin hyvä.

Oma valokuva
Nimi: Arawn
Sijainti: Manala, Helvetin alin piiri

Karvainen neitsyt

perjantai, toukokuu 19, 2006

Venäläisten hurmaajattarien esiinmarssi

Venäläiset naiset ovat kauniita. Ei siitä mihinkään pääse – varsinkin, kun joka kevät joukko suomalaisia miehiä jaksaa muistuttaa meitä suomalaisia naisia siitä, kuinka rumia ja kauheita me olemmekaan, kuinka kidutamme parkojen esteettistä makuaistia taapertamalla kaduilla minihameissa ja napapaidoissa läskit velloen ja kuinka viehkoja ja ihastuttavia naapurimaan korkeakorkoiset, sirpakat veneläisneitoset ovat. Miksi, oi miksi ette voi olla kuten venäläiskaunottaret, he voihkivat.

Kerron teille tarinan, jonka kuulin Pietarin yliopiston kirjallisuuden opettajaltamme. Hän on opettanut jo pitkään kirjallisuutta nimenomaan ulkomaalaisille opiskelijoille ja kerran hänellä sattui olemaan yhdysvaltalaisopiskelijoiden ryhmä. Yksi nuorista miehistä kysyi opettajalta: miksi teillä on Nevskij prospektilla niin paljon kauniita prostituoituja? Oli näet lokakuu, kylmä, sateinen, viimainen lokakuu ja venäläiset naiset tepastelivat tyylilleen uskollisina miniminihameissa, pikkuisissa, pöyheissä takeissa, piikkareissa, verkkosukkahousuissa.

Opettaja tietysti hämmentyi hiukan ja yritti selittää, että eivät ne naiset ole mitään prostituoituja. Heihän mielestään moinen pukeutumistyyli on vain muodikasta. Nuori mies tuumaili asiaa hetken ja totesi sitten: Ai jaa... Meillä Chicagossa noi pukeutuvat vain prostituoidut.

Että niin. Jos nainen pukeutuu baariin venäläistyylisesti, on enemmän kuin todennäköisestä, että häneltä tullaan kysymään hintaa. Ja auta armias, jos olet venäläinen, sitten hinnan pyytelijöistä on vaikea päästä eroon vaikka sinulla olisi miesseuralainen mukana! Ja uskokaa tai älkää, tavalliset naiset eivät noin yleisesti pidä imartelevana sitä, että heitä luullaan huoriksi. Huora on kuitenkin yhä huono, halpa, halveksittu nainen ja jos ja kun naiselta kysytään hintaa, hänet lasketaan samaan kastiin huorien kanssa. Moni nainen loukkaantuu tästä verisesti.

On täysin mahdollista, että ne miehet, jotka pitävät venäläisiä naisia (ja ylipäätään siihen tyyliin pukeutuvia) huorina ovat aivan eri yksilöitä kuin ne, jotka pitävät venäläisiä naisia ihanina ja hurmaavina kaunottarina ja haluaisivat suomalaisten naisten pukeutuvan samalla tavoin. Jälkimmäinen ryhmä voisi sitten osoittaa syyttävällä sormella ei vain naisia vaan myös edellistä miesryhmää. Suomalainen nainen ei vain kerta kaikkiaan mielellään pukeudu baariin niin, että häneltä tullaan kysymään hintaa ja kun kyllin merkittävä osa miehistä pitää tietynlaista pukeutumistyyliä halvan naisen ja huoruuden merkkinä... no, arvaatte varmaan.

Muitakin syitä on, eritoten käytännön syyt ovat tärkeitä. Minä en suinkaan aio pilata jalkojani (korkeakorkoiset kengät todella ovat vahingollisia jaloille) ja kärsiä epämukavuudesta siksi, että lauma suomalaismiehiä saisi kuolata perääni, varsinkin, kun minulle ei monesti ole mitään iloa näistä miehistä. Monet, jotka ruikuttavat venäläisten hurmaavuudesta ja suomalaisten rumuudesta, eivät ole mitään kansikuvapoikia itsekään. Heidän mielestään ilmeisesti naisten tulisi yksinkertaisesti esiintyä ja pukeutua heidän mielihyväänsä ajatellen. Naiset ovat heitä varten. Sillä, että heillä ei ole mitään tarjottavaa naisille samalla saralla, ei ole mitään merkitystä: naisen kuuluu olla katsottavana, piste. Miehen ei.
Sitä paitsi, monilla näistä miehistä on hyvin summittainen ja pinnallinen käsitys venäläisistä (ja virolaisista) naisista. Todennäköisesti he eivät tunne yhtäkään, tuurilla ehkä tietävät jokusen ja/tai ovat kenties käyneet Tallinnassa tai Pietarissa, missä ovat nähneet näitä kaunottaria katukuvassa. Pietarissa on vajaa 5 miljoonaa ihmistä. Helsingissä 500 000 tuhatta muista Suomen kaupungeista nyt puhumattakaan. Nuorten naisten määrä edellisessä on ymmärrettävästi huimasti korkeampi kuin jälkimmäisessä, mikä aiheuttaa sen näköharhan, että pietarilaiset naiset ovat noin ylipäätään hurmaavampia siksi, että heitä tulee vastaan enemmän.

Toinen, mikä lisää näköharhaa on näiden venäläisten naisten huomiotaherättävyys. Kaikki nuoret venäläiset naiset eivät suinkaan pukeudu piikkikorkoihin, verkkosukkahousuihin ja minihameisiin jatkuvasti, monet eivät koskaan. Itse en tunne ainuttakaan. Se ei tarkoita, etteikö niitä naisia ole (on minullakin silmät päässä) vaan sitä, että on hyvin merkittävä määrä naisia, jotka eivät pukeudu niin. Itse asiassa kaikki venäläiset naiset, joiden kanssa olen aiheesta jutellut, ovat olleet pikemminkin hämmästyneitä kuin imarreltuja ja pitäneet suomalaisia miehiä hiukan hassuina, kun luulevat venäläisten naisten jotenkin yleisesti heittäytyvän piikkikoroissa ja hulluissa hamosissa kaduille. Ja jos yhtään vaivautuu katsomaan, Pietarinkin katukuva on täynnä näitä naisia, joilla ei ole pikkuriikkisiä asusteita. Ne naiset, joilla on, ovat vain niin huomiotaherättäviä ja –kiinnittäviä, että Pietarissa piipahtavat kuvittelevat kaikkien nuorten pietarilaisnaisten pukeutuvan siten.

Joillain suomalaisilla miehillä on myös se käsitys, että venäläinen nainen on parempi vaimo kuin suomalainen. Useimmiten syy tuntuu löytyvän siitä, että venäläiset naiset ovat kuulemma alistuvampi, täyttävät miehensä toiveet, laittavat ruokaa, antavat miehen määrätä avioliitossa (en käsitä, mistä tämä ajatus tulee, en tiedä yhtään ainutta venäläispariskuntaa, jossa nainen olisi tossun alla – päin vastoin venäläisten naisten tulee hyvin usein olla määrätietoisia ja vahvoja pärjätäkseen elämässä). Oikeastaan kuulostaa usein siltä, että he haluavat kotiorjan eivätkä kumppania ja kun suomalainen nainen ei halua ryhtyä miehen kotiorjaksi (jos mies olisi kyllin varakas tai renttumaisen itsevarma ja hyvin hallitseva, tämä voisi onnistua, mutta nämä miehet eivät kai ole), ulkomaalaisia, erityisesti venäläisiä ja thaimaalaisia pidetään hyvinä ehdokkaina. Vieläpä nämä tyypit tuntuvat ajattelevan, että kun he sitten naivat venakon, tämä tulee olemaan äärettömän kiitollinen ihanalle suomimiehelle, joka vei hänet pois kauhealta Venäjältä.

Valitettavasti jätkät ovat myöhässä. Ilmeisesti venäläisten naisten kokemukset liitoista ulkomaalaisten kanssa eivät olekaan niin hyviä ja ruusuisia, kuin he antavat ymmärtää. Päin vastoin venäläiset naiset ovat tulleet varovaisiksi viisastuttuaan omista ja muiden huonoista kokemuksista. Ja silloinkin, kun venäläinen nainen on naimisissa ulkomaalaisen kanssa, hän ei suinkaan ole aina se alistuva ihannevaimo: äitini on kääntänyt useita kertoja avioeropapereita pareille, joiden toinen osapuoli on nuorehko venäläinen nainen ja toinen iäkkäämpi suomalaismies. Aviossa on ehditty olla pari vuotta, naisen kansalaisuushakemus on lähtenyt vetämään eikä aviomies ole enää tarpeen. Heihei!

Ylläolevasta ei tule ymmärtää, että minulla olisi sinänsä mitään ulkomaalaisen naisen ja suomalaisen miehen välisiä liittoja vastaan. Oma äitini on syntyjään ulkomaalainen, joten saan kiittää olemassaoloani siitä, että moisia liittoja solmitaan ja äitini tuttavapiirissä on venäläissuomalaisia pariskuntia, jotka ovat onnellisesti yhdessä. On myös suomalaisista miehistä eronneita venäläisnaisia, mutta näiden naisten perusteet ovat olleet aika lailla samanlaiset kuin suomalaisten eivätkä he ole alun perin menneet naimisiin päästäkseen Suomeen ja kansalaiseksi. Minulla ei ole varsinaisesti mitään edes "järjestettyjä" liittoja vastaan, kunhan osapuolet tietävät, mihin ovat ryhtymässä ja ovat valmiita näkemään vaivaa liiton ja toisen eteen. Nämä miehet, joista olen puhunut, antavat vain itsestään sen vaikutelman, etteivät he halua nähdä mitään vaivaa (muuta kuin tuoda rahaa kotiin, mistä naisen tulisi pakahtua kiitollisuudesta ja ottaa suihin) vaan naisen tulisi hoitaa kaikki. En arvosta.

14 Comments:

Junakohtaus said...

Kas,

olen kanssasi samaa mieltä asioista jo toisen postauksen putkeen.

Noin minäkin olen tämän ymmärtänyt.

toukokuu 19, 2006 8:23 AM  
Valkoturkki said...

Olen samaa mieltä ulkomaalaisista naisista kauneusihanteina. Suurista kaupungeista löytyy enemmän valtavirrasta poikkeavaa pukeutumista kuin Suomen pienistä kylistä. Tietenkin ulkonäköseikkaan vaikuttaa myös se, että Suomalaiset ovat maailman toiseksi lihavin kansa.

Miehet pitävät etuoikeutenaan tuijottaa naisia/tyttöjä ja tietenkin kuvittelevat, että naisten kauneus syntyy vain ja ainoastaan ilahduttaakseen heitä. Naisen esineellistämisestä varmaan saa lukea muualla enemmän. :-)

Minua kiinnosti ennen kaikkea oivalluksesi miesten ja naisten liittoon liittyen. Miehille opetetaan pienestä pitäen, että osallistukaa ja tehkää. Tietenkin tarkoitetaan saavutuksia ja suorituksia, joiden saavutuksia ei voi kukaan poistaa. Hyviä esimerkkejä ovat kilpailujen sijoitukset, projekteista saadut bonukset, keksinnöt ja selkeästi luokiteltavat tulokset. Saamaansa taustaa vasten mies kuvittelee, että hurmattuaan naisen, tämä pysyy miehellä, kunnes mies hylkää tämän (vrt. kultamitali tai pokaali palkintokaapissa).

Miehenplantut eivät tajua, että parisuhde vaatii jatkuvaa ponnistelua ja yhdessä tekemistä suhteen ylläpitämiseksi. Yhteisen ajan ja toisen elämään osallistumisen sijaan miehet yrittävät käyttää typeriä vaihtoehtoisia keinoja: rahaa, "laatuaikaa", tuoda pelkkiä kohokohtia (matkat, kylpylälomat jne) tai ovat tekemättä mitään. :)

Avainsana lienee esineellistäminen ja käsityskyvyn puute - miehillä.

Koska tässä kritisoidaan miehiä, niin täytyy myöntää, että poikkeuksiakin on. Löytyy lempeitä miehiä ja naisia, jotka käyttäytyvät yhtä esineellistävästi kuin miehet. Yleinen trendi kuitenkin on mitä on.

toukokuu 19, 2006 8:34 AM  
Mette said...

Tuttavapiirissäni oli joitakin vuosia venäläisvaimo (joka oli syntymerältään korealainen ja syntynyt Uzbekistanissa - tämä on Neuvostoliittoa). Hänen suomalaismiehensä kohteli häntä täydellisen inhottavasti käyttäen hyväkseen kulttuurin tuntemattomuutta. Onneksi nainen oli taistelevaa lajia ja oli opetellut suomen kielen. Äitini ja minä opetimme hänelle sellaisia asioita kuin puhelinluettelon käytön, että metvursti ja appelsiinit eivät ole Suomessa järjettömän kalliita, että nainen voi mennä ravintolaan vain ottamaan viinin ja ilman miesseuraa, ja - viimeisenä, mutta ei vähäisempänä - että Oikeusaputoimisto on olemassa.
Viimeksi kuultuna vaimo on töissä helsingissä ja mies yritti vokotella virolaisnaista.

toukokuu 19, 2006 9:34 AM  
Anonyymi said...

"Suomalaisen miehen takia ei juuri kannata vaatteitaan riisua"

"Suomalainen mies on ala-arvoinen rakastaja"

"Olen aina tiennyt, että en menisi naimisiin minkään tavallisen suomalaisen miehen kanssa"

"Tulinen latinalainen se olla pitää."

Kyllä nyt suomalaisia naisia
nyppii, kun saavat pikkuisen
annoksen sitä mitä ovat tarjoilleet miehille jo vuosikymmeniä.

toukokuu 19, 2006 9:50 AM  
Arawn said...

Anonyymi: "Kyllä nyt suomalaisia naisia
nyppii, kun saavat pikkuisen
annoksen sitä mitä ovat tarjoilleet miehille jo vuosikymmeniä. "

En oikein ymmärrä. Esittämäsi lainaukset eivät varmasti ole vuosikymmenien takaa.

Sinusta siis naiset haukkuivat ensin ja miehet vain reilusti reagoivat asiaan? Miehet ovat kilttejä hyviksiä, joita ilkeät suominaiset pompottavat?

Junis: Järkyttävää. Meidän täytyy varmaan mennä kohta hoitoon. ;)

mette: Noinhan se pahimmillaan menee, että ulkomaalainen nainen jää täysin alakynteen, kun ei osaa kieltä eikä tiedä lainkaan, mistä hakea apua vai voiko sitä ylipäätään hakea.

Valkoturkki: "Miehet pitävät etuoikeutenaan tuijottaa naisia/tyttöjä ja tietenkin kuvittelevat, että naisten kauneus syntyy vain ja ainoastaan ilahduttaakseen heitä."

Tämä! Uh, inhaa. No, siinähän parkuvat, kun todellisuus lyö korville.

toukokuu 19, 2006 10:17 AM  
Anonyymi said...

Ihan kaikista sitaateista en ole varma, mutta enemmistö on kyllä 80-luvulta eli kahden vuosikymmenen takaa.

Enkä missään sanonut, että miehet olisivat kilttejä hyviksiä. Huomautin vain, että
tuo ulkomaalaisten ihannointi ja suomalaisten halveksiminen on naisilla paljon vanhempi ja yleisempi
ilmiö kuin miehillä.

Omasta puolestani en muuten tykkää tuosta venäläisten naisten pukeutumistyylistä yhtään. Venäjällä tosin en ole käynyt, mutta varsinkin
viime vuosikymmenellä Virossa näki kymmenen metrin
päästä, mitä kieltä naiset puhuivat. Minä yleensä kuolasin paljon enemmän niiden viroa puhuvien, aika suomalaistyylisten, naisten kohdalla.

toukokuu 19, 2006 11:40 AM  
Arawn said...

Anonyymi: "Enkä missään sanonut, että miehet olisivat kilttejä hyviksiä. Huomautin vain, että
tuo ulkomaalaisten ihannointi ja suomalaisten halveksiminen on naisilla paljon vanhempi ja yleisempi
ilmiö kuin miehillä."

Ja tämän kaiken voit päätellä muutamasta löytämästäsi 80-lukulaisesta sitaatista?

Mutta oletetaan nyt, että näin on: sinusta on siis aivan oikein, että miehet nyt vittuilevat naisille? Kai sinusta on myös oikein, että naiset kostavat nykymiehille vuosikymmenien ja -sataisen alistamisen ja lukemattomat silloin tehdyt vääryydet?

toukokuu 19, 2006 12:00 PM  
Måårteniika said...

Arawn> Pietarissa, missä ovat
Arawn> nähneet näitä kaunottaria
Arawn> katukuvassa. Pietarissa on
Arawn> vajaa 5 miljoonaa ihmistä.
Arawn> Helsingissä 500 000 tuhatta
Arawn> muista Suomen kaupungeista
Arawn> nyt puhumattakaan. Nuorten
Arawn> naisten määrä edellisessä
Arawn> on ymmärrettävästi huimasti
Arawn> korkeampi kuin
Arawn> jälkimmäisessä, mikä
Arawn> aiheuttaa sen näköharhan,
Arawn> että pietarilaiset naiset
Arawn> ovat noin ylipäätään
Arawn> hurmaavampia siksi, että
Arawn> heitä tulee vastaan enemmän.

vautsiville.
nyt vasta tajusin.
mä kun oon aina ajatellut että
Helsingin keskustassa akoilla
on keskimäärin
leveempi pylly kuin Espoossa
ja ajatellut että se johtuisi
eroista ruokailu-tottumuksissa
tai siitä että Helsinkiin
muuttaa maatiais-nautoja työn
ja yli-opiston takia(kuten sinä esimerkiksi
(mikä selittänee liioitellun rakkautesi kirja-kieleen(jota
olet kipeästi minulle suositellut)
minun ja Maija Vilkkumaa:n käyttämän yleis-kielen sijasta)),
kun taas täällä
Espoossa asuu vain paljas-jalkaisia
pääkaupunkiseutulaisia hurreja
joilla kapea(paitsi minulla
koska olen äärimmäisen hieno
mutta muille naisille alistuva suomenruotsalainen nainen)
pylly ja sitten sukupuoli-kromosomi-ongelmaisia kapea-perseisiä
neutri-teekkari-tyttöjä ympäri Suomea ovat myös hakeutuneet tänne Espooseen
TKK:n takia.

mutta siis kuten tuossa sinulta
lainasin, voi myös olla että
ne tietyt maatiais-naudat
kiinnitti huomioni
kun kävin "stadissa" ja että
sekin vaikuttaisi ylipäästö-suodatin-psykologisesti
käsitykseeni
noitten muitten itse-löytämieni
syiden lisäksi..

ei ois uskonut että sulta tulisi
minulle idea joka liittyy
exakteihin tieteisiin.
mitä tämä kaikki kertoo tutkijan-lahjoistani?
taidanpa valmistuttuani laittaa
CV:heni: "tunteillaan ajatteleva
wannabe-tutkija joka periaate-syistä on kieltäytynyt opiskelemasta mitään tilasto-tieteeseen tai todennäköisyyksiin
liittyvää sivuaineeseensa, eikä kyllä psykologiaakaan sillä se kampus on liian kaukana vaki-kampuksesta
eikä taso-koekaan menisi läpi."

nojoo. emmä oikeestaan oo edes
wannabe-tutkija vaan täysin
selvä "tekijä"-tyyppi kuten
eräs tietojenkäsittelytieteen
maisteri(enoni joka oli laitokse"ni" fuksi 1967) minua luonnehti,
mutta "pääasia että CV näyttää hyvältä" kuten kaikilla on
tapana sanoa, senpä(CV:n)
vuoksi kai
säkin tohtoriksi suunnittelet
"pelkän" maisteriuuden sijaan
vaikka oikeesti työn-antaja
(ellei se ole yli-opisto joka
hakee tietynlaisen kurssin
vetäjää jolloin itseasiassa
silloinkin hyvä
maisteri jo kelpaa
)
hyötyy tohtorista
verrattuna luonnontieteiden
kandidaattiin yhtä paljon kuin
sinun blogin-kirjoittelusi
hyötyisi AMD Athlon 64 FX-55
-prosessorista verrattuna
nykyiseesi.


*minä niiaan nyt syvään ja nätisti Arawn:ille
ja toivon syvän alistuneisuuden
tunteessa että se miellyttää Arawn:ia
eikä tämä ole sarkasmia vaan mä ihan
oikeesti oon sensuellisseksuaalinen masokisti
ihmettelen vain kovasti miksi muut naiset
ei läähätä minulle tosin tuo viimeinen predikaatti oli kylläkin sarkasmia*

toukokuu 20, 2006 1:13 PM  
Molla said...

Kumma tyyppi tämä måårteniika. Mutta arawn, hyvä kirjoitus. "Renttumaisen itsevarma" jäi mieleen :).

toukokuu 20, 2006 1:52 PM  
Anonyymi said...

Kuinka paljon on 500 000 tuhatta? Siinä laskemista.

toukokuu 24, 2006 7:49 PM  
Måårteniika said...

mäkin huomasin ton jutun.
vaan empä nipottanut!
ja se taas johtuu siitä
että olen nöyrä Arawn:in
perseen-nuolija ja nautin siitä.

tiedoksi: se on puoli miljardia.

toukokuu 25, 2006 9:22 AM  
Sven Laakso said...

On hieman liioiteltua pitää yleisestiottaen miehiä imbesilleinä, jotka ymmärtävät naisen kauneuden vasta kun pukeutuminen on kyllin "huomiota herättävää". Luulen että elegantti pukeutuminen riittää aivan hyvin.

Itse en pidä latistamisen estetiikasta, jossa nainen tekee pukeutumisellaan räikeästi selväksi, ettei ainakaan aio kunnioittaa erosta tai miellyttää yhtäkään silmää... koska ei tarvitse tai jotain.

"venäläiset naiset ... täyttävät miehensä toiveet, laittavat ruokaa, antavat miehen määrätä avioliitossa (en käsitä, mistä tämä ajatus tulee, en tiedä yhtään ainutta venäläispariskuntaa, jossa nainen olisi tossun alla – päin vastoin venäläisten naisten tulee hyvin usein olla määrätietoisia ja vahvoja pärjätäkseen elämässä)"

Voisiko olla mahdollista, että mies toivoisikin jotain, mitä nainen haluaisi täyttää, ja nainen jotain, mitä mies. Voisivatko sukupuolet olla sillä tavalla toisilleen luotuja?

toukokuu 28, 2006 11:44 PM  
Sven Laakso said...

"Valitettavasti jätkät ovat myöhässä. Ilmeisesti venäläisten naisten kokemukset liitoista ulkomaalaisten kanssa eivät olekaan niin hyviä ja ruusuisia, kuin he antavat ymmärtää. Päin vastoin venäläiset naiset ovat tulleet varovaisiksi viisastuttuaan omista ja muiden huonoista kokemuksista."

Tämä lienee ihan tosiasia, vaikka sitä on ehkä hieman vaikea erottaa venäläisten taas muutenkin viilentyneestä (tai ehkä kahtiajakautuneesta) asenteesta ulkomaalaisiin.


"Ja silloinkin, kun venäläinen nainen on naimisissa ulkomaalaisen kanssa, hän ei suinkaan ole aina se alistuva ihannevaimo: äitini on kääntänyt useita kertoja avioeropapereita pareille, joiden toinen osapuoli on nuorehko venäläinen nainen ja toinen iäkkäämpi suomalaismies. Aviossa on ehditty olla pari vuotta, naisen kansalaisuushakemus on lähtenyt vetämään eikä aviomies ole enää tarpeen. Heihei!"

Joo nämä lumeavioliitot, joissa asia on toiselta osapuolelta salattu, ovat olleet kai sen verran tavanomaisia esimerkiksi Suomessa ja Ruotsissa, että aiheesta on saatavilla laajempia tutkimuksiakin.

toukokuu 28, 2006 11:53 PM  
Sven Laakso said...

"Pietarissa 5 miljoonaa Helsingissä 500 000 tuhatta muista Suomen kaupungeista nyt puhumattakaan. Nuorten naisten määrä edellisessä on ymmärrettävästi huimasti korkeampi kuin jälkimmäisessä, mikä aiheuttaa sen näköharhan, että pietarilaiset naiset
ovat noin ylipäätään hurmaavampia siksi, että heitä tulee vastaan enemmän."

Tämä teoria on väärä. Näky (ei harha) oli Karjalan kannaksella pienen Aunuksen lähellä olevan kylän raitilla eräänä viime syksyn lauantai-iltapäivänä aivan yhtä häkellyttävä.

Tarkoitan, että näky on (jos vertailukohdaksi otetaan, ei suomalaiset, vaan länsieurooppalaiset tai amerikkalaiset kriteerit) kyllä kaikkialla aivan yhtä tolkuttoman tyrmäävä. Mutta olen kuullut, että mentäessä itään, esimerkiksi Tbilisissä tai Ulan Udessa, kohoaa tyrmäävyys johonkin aivan uuteen sävellajiin, josta "rappeutuneen", jo Dostojevskin ajoilta "länsimaistuneen" Pietarin perusteella ei voi edes uneksia. Siellä riittää antropologisesti suuntautuneelle hengelle tutkimussarkaa.

toukokuu 29, 2006 12:10 AM  

Lähetä kommentti

<< Home