; Seppo Suominen: Kevätvaellus Ropin maastoon 22.-29.4.2000

Yöpymiset: Ropi, Vuontisjärvi, Kutukoski, Kutukoski, Aatsa, Aatsa, Aatsa

Tunturit: Heästapohttuvarri 27.4.

Yhdessä Asta Piiraisen kanssa

Perjantaina 21.4.2000 Pakkasin ahkion, isä antoi autokyydin Vantaankosken asemalle, jossa 18.16 junaan. Pasilaan, Astan kanssa pois ja tavarat laiturille. 19.09 Kolarin junaan. Minulla näyttäisi olevan hytti yksin. Oluella junan ravintolavaunussa

La 22.4. Heräsin junassa ennen Kemiä, noin 5.25. Söin pari omenaa ja menin aamukahville. Juna Kolarissa 8.30, bussilla Ropinpirttiin. Kahvit ja lumituiskuun. Ropijärven yli, ja sään parantuessa Ropin majalle. Yksi pariskunta Astan ja minun lisäksi. Ruokailun jälkeen iltalenkki.

Ropin majalta lähtö iltalenkille 22.4.2000

Su 23.4. Hyvä yö Ropin majalla. Hiihto kohti Vuontisjärveä ja Kutukosken majaa, mutta ankara lumisade hidasti melkoisesti matkavauhtia. Lopulta pysähdyimme noin klo 23 telttaa pystyttämään. Vuontisjärven länsirannalle, kaikki valmiina yöpymiseen klo 01.38

Ma 24.4. Upea aamu, aurinkoista, hyvä yö teltassa. Aamupalan jälkeen laskeuduimme Vuontisjärvelle. Kutukosken maja löytyi Lulih Vudnesjavrin pohjoispäästä. Upea juttu. Ruokailu, lepäilyä, iltateet ja hyvässä seurassa nukkumaan (2xTurusta, 2xRaumalta).

Aamu Vuontisjärvellä 24.4.2000 Teltta Vuontisjärvellä 24.4.2000 Tavarat ahkioon ja kohti Kutukoskea 24.4.2000 Asta Kutukosken kämpällä 24.4.2000

Ti 25.4. Nukuimme pitkään Kutukosken majalla. Päivähiihto Kalkkoaivin tuvalle. Lämmintä, Kalkkoaivilla jopa + 12 C. Kutukoskella kaksi muutakin pariskuntaa (2xTampere, 2xMuhos). Letut.

Ke 26.4. Kutukoskella myöhäinen aamupala. Ruoan jälkeen kohti Tarjun pohjoisreunaa ja Suohpahvarrin satulaa. Helppo hiihto Aatsalle, matkalla kahvia ja teetä. Auringonpaisteessa upealle Aatsan majalle. Tutut Tampereen ja Muhoksen pariskunnat. Upea maja.

Aatsan autiotupa ilta-auringossa 26.4.2000

To 27.4. Hiihtelyä Aatsan kämpän lähistöllä upeassa, huikaisevassa säässä. Heästapohttuvarrin huippu, n. 630 m. Illaksi samaan majaan.Kämppä täysi.

Aatsan autiotuvassa 27.4.2000

Pe 28.4. Hiihtelyä Aatsan majan lähistöllä. Upea joki- tai puronuoma, yksi Aatsajoen sivupuroista. Iltapäivällä varjossa + 8 C ja auringossa + 16 C. Todella upea sää, kasvotkin alkavat jo ruskettua. Illalla majalle tuli vielä kolme nuorta miestä, joilla oli ahkio hajonnut, meidän vantaalaisten lisäksi.

Aatsan puuvarasto ja puusee 28.4.2000

La 29.4. Aamulla aikainen herätys: kaurapuuroa ja mustikkakeittoa. Lähdimme Aatsalta suoraan Tammukkajoen kautta maantielle. Soitin Eskeliselle ja kysyin auton aikataulun. Menimme Ropinpirttiin, jossa sauna (20 mk) ja poronkäristys (50 mk). Tavarat bussiin (ja Kilpisjärvelle) josta ne tulivat samalla bussilla takaisin Ropinpirttiin kun me menimme 15.30 bussiin. Ruokakaupassa Muoniossa. Kolariin 18.45, juna 19.15 kotia kohden. Söin eväitä, Astan kanssa oluella. Ajoissa nukkumaan.