; Seppo Suominen: Kaamosloma SusiKyrössä 30.12.2002 - 3.1.2003

Kaamosloma SusiKyrössä 30.12.2002 - 3.1.2003

Nautin tuntureiden ja kaamoksen valon hämystä yhdessä Pirjon kanssa

Sunnuntaina 29.12.2002 Kalenteristani: "MPH kotona klo 16 asti. Ahkion pakkaus, melkoinen määrä tavaraa, kaikkea hulluakin tavaraa. Isältä Saab-kyyti Vantaankosken asemalle, M-junalla Hkiin ja ahkio konduktöörivaunuun, 16,80€. Hki-Roi klo 19.20. Pirjon kanssa paikat kahdestaan...."

Ma 30.12. Kalenteristani: "Yö hyvin. Aamiainen junan ravintolavaunussa. Rovaniemelle klo 7.55, tavarat Kittilän/Kilpisjärven Gold Line bussiin ja klo 8.10 kohti Kittilää, jossa 10.20. Tavarat matkahuoltoon ja oleilua Kittilässä. Lounas hot Kittilässä, noutopöytä a' 6,20€. Kirjastossa ja klo 15.05 Raattaman bussiin, n. 20€. Pimeä tie. Raattamassa 16.20 ja taxilla SusiKyröön. Kalevi Logje 18€. Tavarat SusiKyrön isoon kämppään, joka oli jäätävän kylmä, ulkona noin -20 astetta. Ilta kämppää lämmitellessä ja saunassa, joka oli lämmin. Sivukämpässä pariskunta hyvinkääläisiä. Kämppä pikkuhiljaa lämpeni vaikka Pirjo oli kauhuissaan."

Olen aina pitänyt matkustamista junalla pohjoiseen parhaimpana vaihtoehtona jos vaan on riittävästi aikaa. Lentokyyti on nopea ja usein myös hinnaltaan hyvin kilpailukykyinen. Junasta on pakko vaihtaa bussiin ja Pallaksen suuntaan on pakko vielä tehdä vaihdos esimerkiksi Kittilässä. Kaamoksen aikoihin jatkokyyti lähtee turhankin myöhään, mutta kyyti Kittilästä Raattmaan tietenkin palvelee lähinnä koululaisia, ja aikataulut on sovitettava sen mukaan.

Olin kerran aikaisemmin hiihtänyt Raattamasta SusiKyröön kaamoksen aikaan, se on erittäin hieno kokemus mutta tällä kertaa päädyin taksiin, jolla pääseekin sitten kätevästi pihaan saakka.

Ti 31.12. Kalenteristani: "Kylmähkön yön jälkeen aamupala ja hiihtelyä Vuontisjärvellä, Pirjon jalat kylmenivät. Puiden pilkkomista, mökin ja saunan lämmitys. Kävellen hot Vuontispirttiin, joka kiinni (suljettu klo 10-16). Sauna, olikin sammunut ja piti sytyttää kiukaan alle tuli uudestaan (työläs!). Tekstareita, Mikolta vastaus! Isä ja Matti soittelivat. Pakkasta noin -23 päivällä ja -16 illalla. Lämmin kämppä, ajoissa nukkumaan."

Pirjolla oli mukana tavalliset monot, ja ne eivät olleet riittävän lämpöiset näissä pakkasissa. Kämpässä tein sitten narujen ja nahkaremmien avulla viritelmän siteisiin, ja annoin seuraaviksi päiviksi Pirjolle omat nahkasaappaani lainaksi, jotta jalat eivät palellu. Pistäydyimme läheisellä hotelli Vuontispirtillä, mutta ovet olivatkin siellä auki vain aamuvarhain ja iltasella, päivällä hotellin ovet pysyivät kiinni. Kulkijoita lienee niin vähän kaamoksen aikoihin.

Röyninkuru Vuontisjärven takaa 31.12.2002 Lumikero Vuontisjärven takaa 31.12.2002 Pirjo Vuontisjärven jäällä 31.12.2002

Ke 1.1.2003 Kalenteristani: "Lämmin yö. Nukuimme myöhään, eli nousimme mökkiä lämmittämään vasta 9.40. Aamupalan jälkeen eväät reppuun, kahvia, teetä ja voileipää. SusiKyröstä Vuontisjärven yli, Röyninkurua ylös ja Montellin majalle, jossa noin 13.30. Kahvitauon jälkeen alas, nopea. Pirjolla minun nahkasaappaat - tein suksiin remmeistä siteentapaiset, yllättävän toimivat, vaikkakaan sivuttaissuunnassa huonot eli suksien ohjailu saappailla melko kehno. Montellilta alas SusiKyröön vain hieman yli tunnissa. Pirjo oli tosi poikki. Pakkasta vain -8 astetta."

Vuontisjärveltä on kätevä nousta Röyninkurua ylös Montellin majalle kahvittelemaan. Siellä olikin muitakin hiihtäjiä, ja he olivat laittaneet takkaan tulen. Nautimme kahvit ja teet sekä voileivät ja lähdimme vielä valoisan aikaan takaisin alas. Valoa kaamoksen pimeimpään aikaan on kuitenkin noin viiden tunnin ajan, noin klo 10-15. Sen jälkeen kulkeminen maastossa vaikeutuu.

SusiKyrön päämajoitusrakennus 1.1.2003 Pirjo lähestyy Montellin majaa 1.1.2003 Montellin maja 1.1.2003 Röyninkurua alas 1.1.2003 Lähestymme Vuontisjärveä Röyninkurusta 1.1.2003

To 2.1. Kalenteristani: "Lämmin yö. Hiihtelimme Vuontispirtti -hotellin teettämiä (?) latuja pitkin. Hyvät ladut, huolletaan 'latukissalla'. Hotelli kiinni kun yritimme käydä siellä. Puuhuolto, ruokailu, illalla saunaan. Pakkasta noin -7 astetta."

Vuontisjärveltä käsin on kätevä käydä Montellin majalla mutta kauemmaksi tunturiin ei oikein päivän aikana pääse. Joten on hiihdeltävä tunturiketjun itäpuolella. Hyviä latuja on tehty Vuontisjärven itäpuolelle, ilmeisesti niitä pitkin pääsisi aina Hannukuruun saakka, mutta yhden päivän reissuksi siitä tulisi liian työläs. Hiihtelimme muutamia kilometrejä näitä latuja lähinnä Vuontisjärven pohjois- ja koillispuolisessa maastossa.

Saivokero 2.1.2003 SusiKyrön sauna 2.1.2003 Poroaidan portti Hommakankaalla 2.1.2003

Pe 3.1. Kalenteristani: "Herätys klo 8, aamukahvi ja ahkion pakkaus. SusiKyrö siistiksi ja klo 10 Kalevi Logjen taksiin. Raattamaan, odottelimme kaupassa bussia Kittilään, jossa 11.55. Ahkio + sukset säilytykseen ja ostoksille, ruokailu. Yöjunaan klo 19.05, meillä hytti kahdestaan. Roi Hki."

Taksia odotellessa 3.1.2003 Raattaman kauppa 3.1.2003

La 4.1. Kalenteristani: "Juna Hgissä 7.30, Vantaankoskelle junalla, isä vastassa, Saabilla kotiin."