; Seppo Suominen: Kevätvaellus Käsivarressa 1.- 7.4.1995

Kevätvaellus Käsivarressa 1.- 7.4.1995

Yöpymiset: Saarijärvi, Lossujärvi, Lossujärvi, Megonjavri, Porojärvi, Tierbmesjavri

Nautin tuntureiden ja kevään tunnelmista isäni (s.1928), Kaarinan ja Kalervon kanssa

Torstaina 30.3.1995 Muistiinpanoistani: "Heidi poikia hoitamaan. Lappiin päin isän kanssa klo 8.20. Hämeenlinna - Orivesi - Alajärvi - Paalijärvellä lounas - Vimpeli - Ylivieska - Oulunsalo klo 18. Kalervon ja Kaarinan luona. Sauna ym."

Pe 31.3. Muistiinpanoistani: "Oulunsalo - Roi. Saabilla Kalervo, Kaarina, isä + sis. Kaarina jäi tyttöjen (Irina + Marjo) opiskelijaboksiin yliopiston lähelle. Benjamin 75-v. päivät. Kalervo, Liisan perhe, Erkki Y:n sisko miehensä kanssa + isä + sis. Sauna."

Tämän keväiseen hiihtovaellukseen yhdistettiin setäni 75-vuotispäivillä käynti Rovaniemellä. Käytimme ajomatkaan kaksi päivää, välillä yövyimme Oulunsalossa, josta serkkuni ja hänen vaimonsa lähtivät myös Rovaniemelle ja edelleen tunturiin.

La 1.4. Muistiinpanoistani: "Roi - Kittilä - Kilpisjärvi. Lounas Retkeilykeskuksessa, klo 15 kohti Saarijärveä: Kalervo, Kaarina, isä + sis. Klo 18 perillä, upea ilma. Melko lämmintä. Kaakaota ja sokerikorppuja. Iltahiihto Tuolljehuhputin suuntaan, Kaarina jäi majalle: kantapäässä ongelmia - uudet monot. I.p. makkaraa ja ruisleipää. Ip tuntui kylmälle. Korjasin jonkun kämppäläisen suksensiteitä. Soitin A:lle Jyväskylään."

Kun olimme lähteneet aamulla Rovaniemeltä ja tiesimme pääsevämme vasta iltapäivällä hiihtämään. Siksi tavoittelimme vain Saarijärven tupaa, jonne onkin helppo ja miellyttävä taival Kilpisjärveltä. Kun tarkoituksemme oli jatkaa aamulla matkaa kohti Lossua, kävimme sillä suunnalla vielä illansuussa hiihtelemässä.

Su 2.4. Muistiinpanoistani: "Kaarinan jalat ovat liiaksi kärsineet, monot hiertäneet. Kalervo ja Kaarina jäivät Saarijärvelle, hiihtivät ½km, mutta sitten kääntyivät takaisin. Jatkoimme isän kanssa tikutettua reittiä kohti Lossujärveä. Hieno sää, Tuolljehuhputin sivuitse, Aldovarrin ja Kieddoaivin sivuitse, Lossuniban sivuitse. Hurja lasku Lossujärvelle, tyhjä kämppä, mutta siisti. Lumesta vettä. Makuriisi, lihapullat, Maran kalasäilyke. Ilta kämpässä, rommitotit. Soitin äidille. Isä väsyi hiihtomatkalla melkoisesti, alkaa tulla vanhaksi."

Kun tiesimme sekä Kalervon että Kaarinan kokeneiksi vaeltajiksi, uskalsimme hajoittaa porukan kahtia, ja jatkoin näin vain isäni kanssa Lossulle. Sovimme tapaavamme reissun loppupuolella Terbmiksellä. Yllätyin jo ensimmäisessä ylämäessä, kun isäni jäi minusta melkoisesti jälkeen. Sittemmin kävi ilmi, että isäni sydämessä oli jonkinlainen sisäinen sähköhäiriö.

Saarijärveltä Lossulle 2.4.1995 Kahvitauko matkalla Saarijärveltä Lossulle 2.4.1995 Lossujärven tupa ja Loassonibba 2.4.1995

Ma 3.4. Muistiinpanoistani: "Hiihtelyä Lossujärven lähistöllä: Norjan kämppä, itäänpäin, laskettelua rinteillä. Illalla tuli 10-henkinen porukka, ruotsinkielinen. Osa yöpyy teltassa, osa lumikuopassa, osa majassa."

Alkuperäinen reittisuunnitelma muuttui kun porukkamme jakaantui kahtia, mutta alunperinkin tarkoituksemme oli jäädä kahdeksi yöksi Lossulle, ja käyttää tämä välipäivä hiihtelyyn ilman kantamusta. Kävimme Norjan puolella tarkastamassa siellä olevan tuvan, vähän oli epäsiisti. Nousimme Lossun tuvalta suoraan itään/kaakkoon Lossuniban pohjoispuolisille rinteille, ja laskeuduimme alas Urtasvankkaan melko hankalaa ja jyrkkää reittiä. Pistäydyimme Hotelli Urtaksella ja palasimme takaisin tuvalle, jonne sitten illan mittaa tuli lisää porukkaa. Edellisen yön olimmekin olleet tuvassa kahdestaan.

Lossujärvellä 3.4.1995 Urttasvarrin ja Kovddoskaisan rinteet nähtynä Urttasvankan toiselta puolelta 3.4.1995 Kovddoskaisan rinteet nähtynä Urttasvankan toiselta puolelta 3.4.1995 Kovddoskaisan rinteet nähtynä Urttasvankasta 3.4.1995 Hotelli Urtas 3.4.1995 Hotelli Urtas ja Urtaspahta 3.4.1995

Ti 4.4 Muistiinpanoistani: "Vaasan (=ruotsinkielinen) porukka laittoi aamupalaansa niin, että nousimme ylös vasta aamupäivällä. Aamupalan tilalla lounas: lihariisipataa. Upea hiihto Lossu - Vuomakasjärvi - Meeko. Autiotupa tyhjä, veden kanssa vaikeaa: piti hakea kaira Telen kämpältä. Iltahiihto Annjalonjin alarinteillä js Skadjajärvellä. Pari muuta miestä myös majassa. Kalervo oli käynyt Meekolla. Kalervo ja Kaarina ovat olleet (su: Saarij., ma+ti Kuonjar, ja sitten aikomus siirtyä Terbmikselle)."

Lossujärveltä on todella helppo hiihdellä Meekolle, alamäkeä koko matka, eikä sekään ole pitkä, aikaa kuluu vain muutama tunti. Iltapäivällä meillä oli sitten aikaa hiihdellä Porojärven laaksossa. Olimme käyneet edellisillä vaelluksilla niin monta kertaa Pitsusjärvellä ja Haltilla, joten emme nyt halunneet käydä siellä lainkaan.

Meekon autiotupa 4.4.1995 Meekon autiotupa ja Kahperusladnja Annjalonjin etelärinteiltä 4.4.1995

Ke 5.4. Muistiinpanoistani: "Mukava yö Meekolla, miellyttävää seuraa, pari miestä. Edellisenä yönä oli ollut paljon porukkaa Lossulla: 10, joista n. 4 kämpässä. Siirryimme pilvisessä säässä Porojärvelle: Jogakselle on tehty uusi varaustupa: 4 hengelle. Helppo taival, kämppä tyhjä, oli ollut pari päivää tyhjänä. Kulkijoita on ollut sivusuunnan majoilla (Lossu, Jogas, Poroj.) vähän. Ruokailun jälkeen hiihtelyä Janttarin suunnalla + ajatellun huomisen reitin suunnalla. Liisteriä suksen pohjassa, ok. Kemijoki oy:n kämpällä - aurinkoinen sää, melko iso porotokka. Soitin A:lle, hyvin kuului. Rauhallinen, miellyttävä ilta - lämmittelimme Porojärven kämppää isän kanssa kahdestaan, tähän asti on ollut upea reissu, ainoa ikävyys on Kaarinan jalat. Olen ottanut itselleni vesivastuun, isällä on ollut vastuu kämpän lämmityksestä. Minulle ruoanlaitto. Tuntureita emme ole valloittaneet, niiden aika on myöhemmin."

Kun meillä ei ollut erityistä tarvetta mennä Pitsukselle, oli hyvä mahdollisuus nauttia melko tavalla tyhjemmistä autiotuvista, enää vuosiin emme olleet käyttäneet varaustupia. Nämä tyhjemmät tuvat ovat normaalireitistä sivummalla, ja maisemat ovat vähintään yhtä hienoja kuin vakioreitillä: Kilpis-Kuonjar-Meeko-Pitsus-Halti-ja takaisin.

Porojärven autiotupa 5.4.1995 Porotokka Porovaaran rinteillä 5.4.1995

To 6.4. Muistiinpanoistani: "Aikainen herätys Porojärvellä, kämppä niin kylmä, että piti laittaa tulet. Aamupalan jälkeen kohti Tiebmesjavria: Janttar - Harrijavrik - Harroaivin ja Juovvavarrin välitse - Tierbmesvarri - Tierbmesjavri. Kalervo ja Kaarina olivat siellä. Upea sää. Hyvä hanki, niinkuin koko viikon ajan. Kasvot ovat melkoisesti punehtuneet, oikeastaan palaneet. Yleensä kasvoni eivät rusketu vaan palavat. Runsaan ruoan jälkeen istuskelimme kämpän (siisti) rappusilla. Ilta näyttää rauhalliselta, nyt olemme neljästään. Varaustuvan puolella on viisi henkeä.

Porojärveltä on hieno reitti Terbmikselle, aluksi loivaa nousua, ja Harroaivin jälkeen loivaa laskua. Hyvän hankikannon aikaan matka joutuu erittäin nopeasti.

Porojärveltä kohti Terbmistä, kuva koilliseen/itään 6.4.1995 Porojärveltä kohti Terbmistä, kuva luoteeseen 6.4.1995 Tierbmesvarri koillisesta 6.4.1995

Pe 7.4. Muistiinpanoistani: "Aikainen herätys (klo 6) Tierbmesjavrin autiotuvassa. Pikainen aamupala ja sitten matkaan kohti Kilpisjärveä. Aluksi sumuista tai pilvistä - myöhemmin sää selkeni. Kireähkö pakkanen. Lounas Kilpisjärven retkeilykeskuksessa (hiihtoaika n. 3 h). Kahvi Muonion Essolla ja sitten Tornion Shellille. Kalervo ajoi koko matkan. Oulunsalossa klo 20 (Ajo 12.30 - 20). Sauna. Marjo tuli Roi:sta, Katri kotona, Laura tuli. Isä väsyneenä aikaisin nukkumaan.