; Seppo Suominen: Kevätvaellus Käsivarressa 12.- 19.4.1990

Kevätvaellus Käsivarressa 12.- 19.4.1990

Yöpymiset: Saarijärvi, Pihtsosjavri, Pihtsosjavri, Pihtsosjavri, Porojärvi, Porojärvi, Tierbmesjavri

Tunturit: Salmivaarat, ph (12.4.), Jeärdeoaivi (14.4.), Porovaara (16.4)

Isän kanssa reissussa

Keskiviikkona 11.4.1990 Muistiinpanoistani: "Koulussa vientiseminaari; kolme esitystä, Jaskari ei ollut paikalla. Isä tuli Otaniemeen klo 13, Myyrmäkeen ja sitten Lahden, Jyväskylän kautta Oulunsaloon Kalervon ja Kaarinan luo. Oulunsalossa n. klo 21. Ruokailu ja sauna. Illalla näkyivät revontulet."

To 12.4. Muistiinpanoistani: "Lähtö Oulunsalosta n. klo 6.30. Kemi - Tornio - Pello, jossa siirryin rattiin. Ajelin noin tunnin Kolarin ja Muonion rajalle. Söimme Karesuvannossa hotelli Ratkinin ravintolassa. Kilpisjärvellä n. klo 14. Metsähallituksen perinteinen majapaikka maantien varressa olikin purettu! Vaihdoimme ja jätimme auton vakiopaikalle. Tunturiin n. klo 15. Hieman lipsui. Nuoskakeli - lämpöä n. + 5. Kävilimme osan matkaa. Saarijärvellä jo ennen klo 18:aa. Söimme ja ilmeisesti yövymme, sillä ainakin 6 henkeä on matkalla Saarijärveltä Kuonjarjohkaan, joten se kämppä on täysi. Soitin Annelle kotiin. Anne lähtee huomenna Jyväskylään. Tästä Saarijärven kämpästäkin saa melko miellyttävän kunhan vain lämmittää. Nyt se on vielä hieman kylmä. Uusi vessa näyttää olevan: ilmeisesti aivan tuliterä. Illalla Salmivaaralla."

Isä matkalla Saarijärvelle, taustalla pilkottaa Saana 12.4.1990 Saarijärven tuvassa 12.4.1990 Saarijärven tupa 12.4.1990 Saana ja Jeähkas Salmivaaran rinteiltä 12.4.1990

Pe 13.4. Muistiinpanoistani: "Herätys, aamupala ja lähtö Saarijärveltä n. klo 9.45 - suuntana Tuolljehuhputin ja Kuonjarvarrin välinen satula, Kahperuksen länsipuolinen kuru, Rimmajärvi, Vuomakasjärvi, Pitsusjärvi, jossa n. klo 17. Alamäet melko kauheita, kaaduin monesti, painopiste ylhäällä, liisterit kuluivat pois. Vuomakasjärveltä Pitsukselle oli pakko kävellä. Monot kastuivat."

Isä säätää suksikelkan vetovyötä 13.4.1990 Kuonjarvarrin rinteiltä etelään 13.4.1990 Poro kohdannut lähtönsä Kahperusvaaran länsipuolella 13.4.1990 Kovddoskaisa 13.4.1990

La 14.4 Muistiinpanoistani: "Mukavaa porukkaa varaustuvassa, Muhokselta pariskunta sekä perhe Keminmaasta. Kämppää ehkä liiaksi lämmitettiin, ovea oli pakko pitää auki. No alaritsillä oli ok. Nyt kello on n. 10, suunnittelemme lähtöä Somakselle. Matkalla valloitimme pari tunturia, mm. Jeärdnoaivi ja sitä edeltävä nimetön tunturi, Somas löytyi, samoin Somaksen kämppä, soittelin Annelle Jyväskylään. Paluumatkalla upea auringonpaiste, samoin menomatkalla. Palailimme Pitsuksen kämpälle, autiotuvan puolelle n. klo 18. Lyhyen odottelun jälkeen tuli meidän ruokailuvuoro: makaronia ja lihapullia. Kämppä melko täynnä, saimme silti paikat alaritsiltä."

Ridnitsohkka 14.4.1990 Kohti Somasta 14.4.1990 Somaksen vanha autiotupa 14.4.1990 Somaksen vanha autiotupa 14.4.1990 Valtijoki 14.4.1990 Isä laskeutumassa Kobmajoen kanjoniin 14.4.1990

Su 15.4. Muistiinpanoistani: "Ulkona pilvinen ilma. Näkyvyys melko huono, ja monot hieman eilisestä kosteat. Viettelimme luppopäivää sekä autiotuvan että varaustuvan puolella. Lopulta emme lähteneet lainkaan hiihtämään. Porukkaa kertyi autiotupaan, viime yönä oli 14 henkeä, nyt on 13."

Pitsusjärven tupa 15.4.1990

Ma 16.4. Muistiinpanoistani: "Aamupalan jälkeen Pitsukselta kohti Vuomakasjärveä, välillä piti kävellä, ei pitänyt suksi. Ruokatauko Meekon varaustuvassa ja suksivoitelu (liisteriä) Meekon autiotuvalla. Hiihtelyä upeassa auringonpaisteessa uusitun Jogasjärven kämpän kautta Porojärvelle, jossa vaatteidenvaihto ja kahvittelu. Hiihtelyä Porovaaralla. Monot kastuivat melko tavalla."

Vuomakasvarrin rinteiltä kaakkoon 16.4.1990 Jogasjärven tupa 16.4.1990 Jogasjärven autiotuvalta koilliseen 16.4.1990 Porojärven autiotupa 16.4.1990 Annjalonjin jyrkänteet Porovaaran suunnalta 16.4.1990

Ti 17.4. Muistiinpanoistani: "Kämpässä oli 5 henkeä yötä, 3 naista, jotka tapasimme 2 vuotta sitten samassa Porojärven kämpässä. Päivän mittaan hiihtelimme järven yli pohjoisrannalle, melko tavalla upotti ja monot kastuivat. Palasimme majalle kahvinkeittoon ja puidentekoon. Kirves on erittäin hyvä, rautavartinen ja riittävän painava. Ilta kului kämpässä oleillen. Illansuussa Porojärvelle tuli vielä jo Pitsukselta tuttu pariskunta. Yhteensä kämpässä on nyt kun kello on 8.30 7 henkeä, siis eiliset tytöt Jyväskylästä, pariskunta ja isä ja minä."

Ke 18.4. Muistiinpanoistani: "Hiihto Porojärveltä aluksi etelään Harroaivin länsipuoliseen solaan, lasku alas Tierbmesjärvelle johtavaan laaksoon ja Tierbmeksen kämpälle. Klo 10 - 18, siis täysi päivä, pilvet alhaalla. Oikean jalan akillesjänne erittäin kipeä. Haittasi hiihtoa. Yö vapaalla puolella, illalla savustin lettuja ja soittelin Kilpisjärven retkeilykeskukseen ja äidille kotiin."

Porojärveltä etelään 18.4.1990 Tierbmesvarri ja Jollanoaivin nokka 18.4.1990 Tierbmesjavrin tupa 18.4.1990

To 19.4. Muistiinpanoistani: "Rauhallisesti nukuttu yö Tierbmesjärven kämpässä, meidän lisäksemme autiotuvassa yksi pariskunta Valkeakoskelta. Varaustuvan puoli aivan täynnä. Hiihto Kilpisjärvelle - välillä aivan tukkoinen ilma, näkyvyys n. 100 m. Maantien varressa n. klo 16. Auton takarengas oli tyhjentynyt, isä pumppasi sitä H Anttilan pihassa. Kaupasta ostimme juotavaa ja naposteltavaa. Saunassa K Retkeilykeskuksessa (55,-) ja ruoka hotellissa. Yö saunan pukuhuoneessa (a' 40,-). Hotellissa oli muutama sanomalehti: mm. tämänpäivän Hesari."