; Seppo Suominen: Kevätvaellus Käsivarteen 27.4. - 1.5.1989

Kevätvaellus Käsivarteen 27.4. - 1.5.1989

Yöpymiset: Saarijärvi, Kuonjarjohka, Kuonjarjohka, Kuonjarjohka

Tunturit: Saivaara (29.4.)

26.4.1989 ke, Muistiinpanoistani: "Heräsin aamulla jo kello 6. Söin aamupalan ja kävelin Vapaalantielle. Isä ja äiti olivat kukkatukussa, Marja työssä ja Riitta valmistautui kouluun. Kello 8.47 isän Saab 900:lla kohti Iisalmea. Reittiä Lahti - Heinola - Kanavuori - Suonenjoki - Kuopio - Iisalmi. 510 km. Minä ajelin osan matkaa eli Lusista Kanavuoreen, n. 100 km. Ei ollut onneksi suuria vaikeuksia. Erolassa ruokailua, pakkailimme Einon rinkan ja saunoimme. Nukkumaan n. klo 22."

Olin hiljattain hankkinut ajokortin, vaikka ikää siihen olisi ollut enemmän kuin kymmenen vuotta. Tällä kertaa reissuun oli lähdössä mukaan isäni ja minun lisäkseni isäni serkku, Eino.

27.4. to, Muistiinpanoistani:"Heräsimme kello 3, aamupala Madesalmella ja matkaan. Perillä Kilpisjärvellä n. kello 14. Hiihtoon (eli kävellen Tsahkaljärvelle) klo 14.55. vettä satoi! Kehno sää, hiihdimme vain Saarijärvelle n. 3 tuntia, olipa rasittava matka. Eino hiihteli melko matkan n. 100-200 m meidän edellä. Kämppä täynnä. Söimme Blå Bandin kanavihannespataa ja karjalanpaistia. Lattialta löytynee nukkumapaikka."

Eino Kilpisjärvellä, autojen parkkipaikalla 27.4.1989

28.4. pe, Muistiinpanoistani: "Lattialla oli hyvä nukkua. Avoimella puolella Saarijärven kämpässä oli ehkä 14 tai 15 retkeilijää ja varaustuvassa 10. Kaurapuuron jälkeen matkaan vesisateessa! Olipa rankka ylämäki, siis Kuonjarvarrin rinne. Eino viipyi melko tavalla. Kuonjarjohkan kämpälle oli muuten hyvä tulla. Ruokailimme ja lähdin isän kanssa hiihtelemään Kuonjarvaggin suunnille. Iltapalan jälkeen vielä hiihtelyä Siedjonvarrilla. Takaisin kämpälle vasta iltakymmenen aikoihin. Iltateet ja nukkumaan."

Alkuperäisen suunnitelmamme oli hiihdellä ainakin Meekolle asti, mutta kerrankos suunnitelmat muuttuvat. Nousu Saarijärveltä Kuonjarjohkaan olikin sen verran rankka, ja jäimme Kuonjarjohkaan. Aamupäivä oli pilvinen, mutta iltapäivällä aurinkoista.

Saarijärven tupa 28.4.1989 Eino ja isä valmistautuvat aamun hiihtoon 28.4.1989 Einon suksipulkkaan suksivoidetta 28.4.1989 Kuonjarjohkan autiotuvassa 28.4.1989 Kuonjarjohkan vesipaikka ja puuvarasto 28.4.1989 Kuonjarjohkan autiotupa 28.4.1989 Kuonjarvarri ja Kahperusvaaran eteläreuna 28.4.1989 Siedjonvarrilla 28.4.1989 Kuonjarvarri ja Kahperusvaaran eteläreuna Siedjonvarrilta päin 28.4.1989 Kuonjarvarri ja Kahperusvaaran eteläreuna Siedjonvarrilta päin 28.4.1989 Siedjonvarrilta koilliseen 28.4.1989

29.4.la, Muistiinpanoistani: "Kun muut Kuonjarjohkan kämpässä olleet (kuusi matkailijaa) olivat lähteneet, ruokailimme ja tuulisessa mutta lämpimässä ilmassa hiihtelimme Saivaaralle. UKK:n laatta löytyi helposti. Sitten Meekon autiotuvalle teen juontiin. Palailimme Kuonjariin, kämppä täynnä, osa jatkoi matkaa."

Jätimme kantamukset Kuonjarjohkaan, ja hiihtelimme vain pikkureppujen kanssa Saivaaralle ja Meekolle, sää oli pilvinen tai suorastaan sumuinen.

Isä ja Eino lähestymässä Saivaaraa 29.4.1989 UKK:n laatta Saivaaralla 29.4.1989 Saivaaralta alas 29.4.1989

30.4.su, Muistiinpanoistani: "Upea ilma. Hiihdin isän kanssa Kahperusvaarain ympäri. Eino jäi kämpälle. Hyvä kantava hanki. Einolla on ajatus laittaa kelkka ym. tavarat moottorikelkan kyytiin, itsekin hypätä siihen ja Kilpisjärvelle. Illalla Kuonjarjohkan kämppä täysi, laverilla 8 ja pari vielä lattialla."

Retkisuunnitelmamme muuttui lopulta täysin, emmekä kulkeneet Kuonjarjohkaa kauemmaksi kantamusten kanssa. Kulkijoita on ollut koko ajan paljon, tuvat täynnä, osa nukkuu lattialla. Varsinkin Kuonjarjohkan autiotupa on kovassa käytössä. Hiihtelin isän kanssa Kahperusvaarojen ympäri vastapäivään, ensin Meekon suuntaan, sitten tunturin pohjoispuolella länteen eli Kieddoaivin suuntaan, ja lopulta tunturin länsipuolella etelään ja Kuonjarvagin kautta takaisin kämpälle. Hieno reissu. Moottorikelkkaurien perusteella Kahperuksen länsipuolinen reitti on paikallisten asukkaiden suosima, kun taas retkeilijät useinmiten kulkevat Kahperuksen itäpuolista reittiä.

Kahperuksen itäpuolelta pohjoiseen 30.4.1989 Kahperuksen itäpuolelta pohjoiseen 30.4.1989 Kahperuksen pohjoispuolisessa kurussa 30.4.1989 Kahperuksen pohjoispuolisessa kurussa 30.4.1989 Lähestymme Tuolljehuhputia pohjoisesta 30.4.1989 Kuonjarvagissa 30.4.1989

1.5.ma, Muistiinpanoistani: "Upea ilma. Huoltomiehet Yrjö ja Lassi Kilpisjärveltä tulivat kelkalla Kuonjarjohkaan ja lupasivat moottorikelkkakyydin Einolle. N. klo 14 Eino ja rinkat lähtivät kelkalla maantielle. Lähdimme isän kanssa hiihtäen perään. Kilpisjärvelle saavuille kolme tuntia myöhemmin. Sauna retkeilykeskuksessa: 55 mk. Illallinen hotellilla. Saimme nukkua metsähallituksen majassa. Yrjö oli näin luvannut. Yöllä tuli Pekka Satta ja ihmetteli meitä siellä sisällä."

Helppo oli hiihtää Kuonjarjohkasta ilman kantamusta Kilpisjärvelle. Varsinkin lasku Kuonjarvarrin etelärinnettä Saarijärvelle on todella hyvä, mutta rinkan tai ahkion kanssa siitä ei voi nauttia niin kuin ilman kantamusta pystyy.

Rinkat kelkan kyytiin 1.5.1989 Kuonjarvarrin itärinne taustalla 1.5.1989 Isä Kuonjarvarrin itäpuolella, taustalla Tierbmesvarri ja Salmikurun kohta 1.5.1989 Saana ja Jeähkkas 1.5.1989