; Seppo Suominen: Kevätvaellus Käsivarteen 15.-20.4.1988

Yöpymiset: Kuonjarjohka, Meekonjärvi, Porojärvi, Porojärvi, Porojärvi

Ei tunturikäymisiä

Isän kanssa reissussa

Torstaina 14.4.1988 Muistiinpanoistani: "Kello 7.15 Saab 900C lähti Friherrsistä reittiä Hämeenlinna - Tampere (isä kävi tapaamasssa jotain tuttua) - Virrat - Alajärvi (Veikko Paalijärvellä kahvit) - Ylivieska - Oulunsalo. Kalervon luona n. kello 18.45. Ruokaa ja sauna."

Pe 15.4. Muistiinpanoistani: "Oulunsalosta aamulla Tornio - Muonio (hyvä ruokapaikka) - Kilpisjärvi. Hiihtoon kello 14.05. Saarijärvellä evästauko ja nyt jo Guonjarjohkan tyhjässä, mutta lämpöisessä kämpässä (kello 18.30)."

Hiihtelimme erittäin hienossa, aurinkoisessa säässä Kilpisjärveltä Kuonjarjohkaan yöksi. Erittäin hyvä hankikanto, ja paksut hanget.

Saarijärven tupa 15.4.1988 Kuonjarvarri Kuonjarjohkan tuvalta nähtynä 15.4.1988 Kuonjarvarri Kuonjarjohkan tuvalta nähtynä 15.4.1988

La 16.4 Muistiinpanoistani: "Nukuimme kahdestaan Kuonjarjohkan mukavassa kämpässä. Heräilimme myöhään ja puolilta päivin lähdimme lumituiskussa Meekolle. Välillä upotti jopa 30 cm, mutta lopulta löytyi hiljattain ajettu kelkanjälki. Noin 14.30 tulimme Meekon autiotuvalle, joka oli aivan kylmillään. Ja kesti pitkään ennenkuin se lämpeni. Kävimme Jogasjärven kämpällä, aikaa kului n. 2 tuntia, olipa matkaakin n. 12 km. Yritin soittaa kullalle, mutta hän oli varmaan koiraa ulkoiluttamassa."

Kulkijoita oli yllättävän vähän, pääsiäisestäkin oli jo pari viikkoa vierähtänyt. Kenties se selittää kulkijoiden vähäisen määrän. Kävimme vielä illalla Meekon varaustuvan ja Telen kämpän suunnalla, yritin soittaa kotiin, mutta ketään ei ollutkaan kotipuhelimen ääressä.

Annjalonjin etelärinne 16.4.1988 Isä Skadjajavrin jäällä 16.4.1988 Saivaara 16.4.1988 Meekon autiotupa 16.4.1988 Jogasjärven autiotupa ja Pumbovarri 16.4.1988 Meekonvaara, piirto Kovddoskaisia, Vuobmegasvarri Skadjajavrin jäältä 16.4.1988

Su 17.4. Muistiinpanoistani: "Hiihtelimme aamupäivällä Jogasjärven kämpän kautta Porojärven tyhjään kämppään. Matkalla otimme aurinkoa Jogasjärven kämpän katolla! Porojärven kämppä oli miellyttävän lämmin, soitin vastapuhelun kullalle. Joimme kahvit ja lähdimme katsomaan Kemijoki Oy:n majaa ja alueita ja maisemia Poroenon suunnalla. Välillä oli jopa + 11 C. Illalla ulkolämpötila laski n. -11 C."

Helppo oli siirtyä Meekolta Porojärvelle, tasaista maastoa. Lunta oli sen verran tuiskuttanut, ettei Porojärveltä löytynyt vesipaikkaa. Lähdin hakemaan vettä lähempää Kemijoki Oy:n kämppää, kokemukseni mukaan lähellä sitä kämppää löytyy virtapaikka, josta saa vettä. Sain vettä ämpärillisen, valitettavasti ämpärin kantoripa oli rikki, joten kannoin vesiämpärin kainalossani lähes 800-900 metrin matkan. Raskas oli, mutta vain vähän vettä läikkyi.

Isä Jogasjärven autiotuvan katolla 17.4.1988 Monon korjaus Porojärven autiotuvassa 17.4.1988 Saivaara, Meekonvaara ja Annjalonji Porojärven autiotuvalta 17.4.1988  Annjalonji ja Toskalharji Porojärven takaa 17.4.1988 Poroenoa kaakkoon 17.4.1988 Isä Kemijoki Oy:n kämpän saunalla 17.4.1988 Kemijoki Oy:n 'Kekkosen' kämppä 17.4.1988 Porojärveltä etelään Harroaiville ja Janttarille 17.4.1988

Ma 18.4. Muistiinpanoistani: "Yöksi tulikin myöhään illalla 4 naista. Muut yöt olemme olleet kahdestaan. Hiihtelypäivä. Porojärvi - Taabmajärvi - Harrijärven partiotupa - Valtijoen laakso - Porojärvi. Välillä tuiskutti melko kylmästi. Porojärven kämpällä oli 4 metsähallituksen miestä, jotka ovat olleet rakentamassa Jogasjärven pohjoisrantaan vartiotupaa metsähallitukselle. Illalla tavaton tuuli - kämppää ei tahtonut saada edes lämpimäksi. Siirryin yläritsille."

Porojärven laakso idästä 18.4.1988 Isä Taabmajärven autiotuvalla 18.4.1988 Taabmajärven autiotupa 18.4.1988

Ti 19.4. Muistiinpanoistani: "Aluksi aivan älyttömän kuumaa sillä rakennusmiesten lämmitin oli ilmeisesti liian suurella. Yöllä lämmintä pienennettiin, ja yön pystyi nukkumaan. Aamupäivällä tuuli melkoisesti luoteesta, ja olimme kämpässä, seuranamme oli yöllä tulleet kaksi retkeilijää. Iltapäivällä hiihtelimme Poroenon suunnalla, tuuli oli yhä melkoinen. Kämppään illalla tuli meidän lisäksemme pariskunta, joka tuntui retkeilleen paljon, mies oli käynyt jopa Mt. Blancilla. Soitin kullalle. Lämpötila kello 21 on n. -11 C."

Ke 20.4. Muistiinpanoistani. "Lähdimme Porojärveltä n. kello 12 Jogasjärven kautta Meekolle, jossa joimme teetä ja söimme vaniljapuikkoja. Jatkoimme melkoisessa vastatuulessa Kuonjarjohkaan. Siellä oli täyttä, ja laskeuduimme Saarijärvelle. Soitin Kilpisjärven retkeilykeskukseen ja tilasin saunan sekä yöpymisen saunakamarissa. Jatkoimme edelleen tuulisessa säässä maantielle, jossa olimme n. 20.45. Sitten saunaan."