; Seppo Suominen: Kevätvaellus Käsivarteen 12.-18.4.1987

Kevätvaellus Käsivarteen 12.- 17.4.1987

Yöpymiset: Tierbmesjavri, Tierbmesjavri, Tierbmesjavri, Tierbmesjavri, Tierbmesjavri

Tunturit: Tierbmesvarri, Virdninibba (13.4.)

Nautimme kevään loistosta isän kanssa kahdestaan

Perjantaina 10.4.1987, Muistiinpanoistani: "Kello 7.00 lähdimme Myyrmäestä. Ensin veimme Annen työhön Tikkurilaan ja jatkoimme iskän kanssa Lahden - Heinolan - Vaajakosken - Suonenjoen ja Kuopion kautta Säyneisiin Toivo Niskasen 80-vuotispäiville. Paljon oli Säyneisissä juhlaväkeä. Yövyimme."

La 11.4., Muistiinpanoistani: "Aamulla Säyneisistä Nurmeksen - Valtimon - Sotkamon - Vuokatinvaaran - Pudasjärven kautta Rovaniemelle Benjamin ja Ainon luo. Benjam lämmitti saunan ja joimme pullollisen olutta (kukin)."

Su 12.4., Muistiinpanoistani: "Aamulla Rovaniemeltä Kittilän (kävimme katsomassa kirkkoa) - Muonion kautta Kilpisjärvelle. Kävimme varaamassa yhden yön Terbmiksen varaustuvasta. Avaimen sai Kilpisjärven retkeilykeskuksesta a' 20,- +100 avaimen takuumaksu. Klo 14.30 sukset jalkaan ja heti pois, sillä kävelimme Tsahkaljärvelle. Siellä sitten suksille. Pilvinen sää - jopa varjokato. Saavuimme Terbmiksen autiotupaan n. kello 18 - 18.30. Porukkaa on kämpässä täysi huone. Keittelimme lenkkimakkaraa ja joimme teetä. Pilkoimme puita ja iskä haki vettä. Yläritsillä tuntuu olevan melko kuuma."

Ma 13.4., Muistiinpanoistani:"Lämmin päivä: hiihtelimme ensi Tierbmesvarrilla. Huh, olipa rankka nousu. Sitten kohti Virdninibbaa. Hanki ei kanna ja hiihto on melko raskasta. Virdninibalta upeat näköalat. Käännyimme takaisin kämpälle. Jyrkkä lasku järvelle. Ja varaustupa oli täynnä hälisevää väkeä, jotka olivat vain yhden yön tunturissa. Huomenna he onneksi poistuvat tunturista. Soittelin Kullalle kotiin kello 21.10. Kaula on varmaan jo palanut, ja kamerasta filmi oli katkennut. Yritin laittaa filmin takaisin koteloon makuupussin sisällä. Laitoin kameraan uuden filmin."

Salmikuru, Tierbmesjavrin tupa ja Jollaoaivin länsipuolinen etelärinne 13.4.1987 Tierbemsvarrilta pohjoiseen 13.4.1987 Isä Virdniniban huipulla 13.4.1987 Virdninibalta etelään/lounaaseen 13.4.1987 Virdninibalta länteen/luoteeseen 13.4.1987 Virdninibalta luoteeseen/pohjoiseen 13.4.1987 Tierbmesjavri ja Salmikuru 13.4.1987

Ti 14.4., Muistiinpanoistani: "Lähdimme Tierbmesjärven kämpältä heikkoa kelkanjälkeä pitkin kohti Porojärveä, mutta käännyimme takaisin. Vaikuttaa aivan kuin iskä olisi tulossa vanhaksi ja tämä reissu iskän viimeinen talvireissu Yliperän alueella. Toimme rinkat takaisin Tierbmeksen kämpälle, joimme päiväkahvit ja lähdimme Salmikurun kautta Saarijärven remontoitavalle kämpälle. Sukset eivät millään meinanneet pitää. Saarijärven rajavartioston tuvan kupeessa olevasta mittarista huomasimme lämpötilan olevan +6. Ei ihme, etteivät sukset pitäneet, sillä ei ollut liisteriä. Uusi Saarijärven kämppä tulee olemaan kaksiosainen: varaustupa - yksi laveri - ja autiotupa - myös yksi laveri. Arvid Heikurainen oli Saarijärven kämpällä rakennustöissä. Palasimme Tierbmekselle ja kämppä tyhjä! Siirryimme varaustuvan puolelle ja teimme lumipesut ja ruokailimme. Vaikuttaa, ettemme siirrä rinkkoja enää täältä muualla kuin maantien suuntaan."

Tierbmesjavrin tupa 14.4.1987 Isä Salmikurussa 14.4.1987 Isä Salmikurussa 14.4.1987 Isä Tierbmesjavrin varaustuvassa 14.4.1987 Tierbmesjavrin tupa 14.4.1987 Tierbmesjavrin tupa 14.4.1987

Ke 15.4., Muistiinpanoistani: "Nukuimme varaustuvan puolella, muita ei koko kämpässä ollut. Aamulla tuiskutti melko lailla, ja olimme kämpässä. Sää tyyntyi ja lähdimme Ailakkajärvellä käymään. Varjokato menomatkalla, mutta kämppä löytyi helposti. Olipa se ruma kämppä, joimme teetä ja lähdimme takaisin. Auringonpaiste alkoi ja olipa lämmin. Tulimme takaisin Tierbmesjärven kämpälle, siellä oli porukkaa. Menimme suosiolla autiotuvan puolelle. Sinne tuli lisääkin porukkaa: 3+1 henkeä."

Ailakkajärven tupa 15.4.1987

To 16.4., Muistiinpanoistani: "Nukuimme pitkään. Aamupalan jälkeen upeassa auringonpaisteessa lähdimme Salmikurun kautta Guonjarjohkan kämpälle. Nautimme siellä iltapäiväteet ja kun panin kylmää vettä tyhjään termospulloon, se räjähti rikki. Jatkoimme Saarijärvelle - kerrankin saimme Guonjarvarrin rinteiltä kyytiä ilman rinkkaa. Saarijärveltä takaisin Tierbmesjärvelle. Kämpässä runsaasti porukkaa: 3 helsinkiläistä + 2 sveitsiläistä + 2 + 3 tulossa Kilpisjärven suunnalta. Eli yhteensä tupa täynnä. Iltakin erittäin nätti."

Salmikuru 16.4.1987 Kuonjarjohkan autiotupa 16.4.1987 Kuonjarjohkan autiotupa 16.4.1987 Tierbmesjavrin tupa 16.4.1987 Tiebmesjavrin tupa 16.4.1987

Pe 17.4., Muistiinpanoistani: "Kämppä oli jo tyhjä, kun nousin ylös. Tuisku, ja kaksi kämpässä yöpynyttä porukkaa palasi Guonjarjohkan suunnalta takaisin Tierbmesjärven tuvalle. Rupattelin kahden sveitsiläisen kaverin kanssa. Iltapäivällä sää alkoi parantua ja me hiihtelimme järven jäällä Jollanoaivin suuntaan. Soitin Kilpisjärvelle ja kysyin onko varaustuvassa tilaa. Ei ollut. Eikä meinannut olla autiotuvan puolellakaan. Lähdimme n. kello 18.40 kohti Kilpisjärveä puolipilvisessä säässä. Helppo hiihto: 2½ tuntia, ja olimme autolla. Yö retkeilykeskuksen saunatuvassa, a' 30,-"