; Seppo Suominen: Kevätvaellus Käsivarteen 10.- 16.4.1986

Kevätvaellus Käsivarteen 10.- 16.4.1986

Yöpymiset: Kuonjarjohka, Kuonjarjohka, Megonjavri, Megonjavri, Kuonjarjohka, Tierbmesjavri

Tunturit: Kahperusvaara (etelähuippu), Siedonvarri (11.4.), Megonvarri (12.4.), Kurbbetsohkka (14.4.)

Nautin tuntureiden ja kevään loistosta isän kanssa

Keskiviikkona 9.4.1986, muistiinpanoistani: "Aamulla iskän kanssa Saabilla (90) Oulunsaloon Kalervon luo matkalla Lappiin. Päijänteen itäpuolitse."

To 10.4., muistiinpanoistani: "Oulunsalosta Kilpisjärvelle ja hiihto metsähallituksen majalta Saarijärven kautta Kuonjarjohkaan. 15 - 20 eli noin 5 tuntia. Kämppä tyhjä. Lämmin päivä mutta kylmä ilta sekä yö."

Kilpisjärveltä on helppo hiihtää Kuonjarjohkaan vaikka lähteekin matkaan vasta iltapäivällä. Saarijärven tupa on hyvä välietappi, jossa on mukava viettää kahvitauko ennen Kuonjarvarrin rinteiden pitkää ja sitkeää nousua. On aina helpotus, kun on noussut noin 2/3-osaa ja saapuu paikalle, jossa rinteen sinänsä loiva nousu entisestään loivenee. Tietää, että nousu pian loppuu. Satulapaikasta on vain lyhyt taival edelleen Kuonjarjohkan autiotuvalle.

Isä valmistautuu lähtöön 10.4.1986 Kuonjarvarrin itärinne 10.4.1986 Kuonjarjohkan autiotupa 10.4.1986 Isä vaihtoi sahaan uuden terän Kuonjarjohkassa 10.4.1986

Pe 11.4., muistiinpanoistani: "Hiihtelyä tuulessa Kahperusvaaroilla aamupäivällä ja iltapäivällä Siedjonvarrin suunnalla. Kämpässä kolme henkeä yötä."

Kun Kuonjarjohkassa oli niin hiljaista, päätimme jäädä vielä toiseksi yöksi samaan majapaikkaan ja hiihdellä lähimaastoissa.

Kuonjarjohkan autiotuvan pääty 11.4.1986 Kahperusvaarojen kaakkoisrinne ja Kuonjarjohkan autiotupa 11.4.1986

La 12.4., muistiinpanoistani: "Lämmin päivä, aurinkoinen. Hiihto Kuonjarjohkasta Meekon varaustupaan. Tyhjiltään lenkki vielä Meekonvaaralla ja Luohttojärvellä. Meekolla kivet näkyvissä. Kämpässä vain 4 henkeä yötä."

Monesti oli ollut mielessä nousta Meekonvaaralle, mutta se oli jäänyt edellisillä reissuilla tekemättä. Molemmin puolin Meekonvaaraa oli kuljettu useammankin kerran. Nyt kiinnosti nähdä, mitä mm. Saivaara näyttää viereiseltä näköalapaikalta.

Lähestymme Meekoa, kuvassa Annjalonjin rinne 12.4.1986 Lähestymme Meekoa, taustalla Kovddoskaisa, Halditsohkka ja Ridnitsohkka 12.4.1986 Lähestymme Meekon varaustupaa 12.4.1986 Saivaara Meekonvaaralta nähtynä 12.4.1986 Kovddoskaisa Meekonvaaralta nähtynä 12.4.1986 Urtaspahta Luohttojavrilta  12.4.1986

Su 13.4., muistiinpanoistani: "Tavarat varaustuvasta autiotupaan. Hiihtelyä kovassa tuulessa Pierfavaggissa. Tuvassa 7 henkeä yötä, mm. Tapani Piirainen."

Olimme tehneet vain yhdeksi yöksi makuusijan varaustupaan, ja siirsimme aamulla tavarat läheiseen autiotupaan. Ilman kantamuksia oli miellyttävä hiihdellä tuvasta länteen eli Pierfevaggin suuntaan. Tuulen ja pilvisyyden takia näkyvyys ei ollut eilisen veroista.

Latu Pierfevagissa 13.4.1986

Ma 14.4., muistiinpanoistani: "Lämpimässä auringonpaisteessa hiihtelyä Porojärven laaksossa: Toskaljärvi - iskän sukset Toskaljärven luusuassa veteen - Kemijoki Oy:n kämpällä, Porojärveltä soitto kotiin, Jogasjärvellä, Meekolla kämpässä porukkaa, söimme maukkaita irtolihapullia ja hiihdimme Kuonjarjohkaan yöksi. Siellä pari pilkkijäkaverusta."

Kun olimme eilen hiihdelleet Meekolta länteen, valitsimme nyt idän suunnan, aluksi Toskaljärvelle, jonka luusuassa eli Toskaljoen lähtöpaikassa hangen alla ollut jää petti, ja isän sukset kastuivat osittain. Sinänsä pettäneen jään alla oli vain vähän vettä ja pohjakivet lähellä. Jatkoimme Kurbbetsohkkan kautta Porojärvelle 'Kekkosen' kämpälle ja edelleen Porojärven ja Jogasjärven autiotupien kautta takaisin Meekolle. Kun olimme olleet jo pari yötä Meekon suunnalla, jatkoimme vielä illalla Kuonjarjohkaan.

Meekonvaaran ja Annjalonjin jyrkänteet 14.4.1986 Kahperusladnja, Meekonvaara ja Annjalonji 14.4.1986 Toskaljärven luusua 14.4.1986 Jäätynyt lumi pois suksen pohjista Toskaljärvellä 14.4.1986 Jogasjärven ja Porojärven välinen kohta pohjoisesta 14.4.1986 Kurbbetsohkkalta kaakkoon 14.4.1986 Kurbbetsohkkan rinne 14.4.1986 Porojärven autiotupa 14.4.1986 Kuonjarvarri ja Kahperusvaarain etelähuippu koillisesta 14.4.1986

Ti 15.4, muistiinpanoistani: "Sakeassa ilmassa hiihto Kuonjarjohkasta Terbmisjärvelle - Salmikuruun nappiosuma, siis riittävän loivasta paikasta. Hiihtelyä Terbmisjärvellä. Avoimella puolella vain me kaksi iskän kanssa."

Aamulla satoi lunta, ja lähdimme kompassisuunnalla kohti Terbmisjärveä. Yritimme osua hieman itään Salmikurun päästä, kohtaan, jossa puro tekee mutkan. Osuimme hyvin siihen, ja laskeutuminen Salmikuruun oli helppo. Salmikuru on monesta kohtaa aivan liian jyrkkärinteinen suksilla kulkevalle. Salmikurun on todella kivikkoinen, mutta hyvä reitti yleensä löytyy kivien välistä.

Terbmisjärven tupa 15.4.1986 Terbmisjärven tupa 15.4.1986 Jollanoaivin nokka, Terbmisjärvi ja Terbmisvarri 15.4.1986 Terbmisjärven tuvalla 15.4.1986

Ke 16.4., muistiinpanoistani: "Auringonpaisteessa - pakkasta -15 - hiihto Terbmikseltä Kilpisjärvelle. Autolla Kittilän kautta Rovaniemelle - Benjamilla lämmin sauna."

Terbmisjärveltä on helppo hiihto, vain kahden-kolmen tunnin rupeama Kilpisjärvelle.