; Seppo Suominen: Kevätvaellus Käsivarteen 13.- 20.4.1984

Käsivarsi 13. - 20.4.1984

Yöpymiset: Saarijärvi, Kuonjarjohka, Kuonjarjohka, Lossujärvi, Lossujärvi, Meekonjärvi, Kuonjarjohka

Tunturit: Kahperusvaarat, pohjoishuippu (14.4.), Kieddoaivi, Loassonibba (16.4.) ja Kuonjarvarri (19.4.)

Eeron, isän ja Pertin kanssa neljästään.

Jos kuvia näyttäisi olevan tuplana, paina "refresh"

Torstaina 12.4.1984 Kalenteristani: "Pistäydyin parturissa: Rajatorpassa (39 mk) ja noin klo 13.30 lähtö Lappiin: Eero, Pertti, isä ja minä Saabilla.

Pe 13.4.1984 Kalenteristani: "Ajo halki Pohjois-Suomen ja hiihto väsyneenä huonohkossa ilmassa Muurivaara kiertäen Saarijärvelle." Jätimme auton Kilpisjärvelle metsähallituksen huoltopaikkaan, siltä kohden lähti moottorikelkkaura kohti Tsahkaljärveä, nousu sinne oli aina aluksi vaivalloista, kun kuntopohja oli mitä oli. Jatkoimme suoraan itään kunnes käännyimme pohjoiseen Muurivaaran ja Salmivaarojen välisestä solasta. Yövyimme Saarijärven tuvassa, pohjoispuoleisessa huoneessa (tätä kirjoittaessani en enää muista oliko se pohjoispuoli varaustupa vai autiotupa).

Pertti ruoanlaittopuuhissa Saarijärvellä 13.4.1984  Saarijärven kämppä illalla 13.4.1984

La 14.4. Kalenteristani: "Saarijärveltä erinomaisessa säässä Kuonjarjohkan kämpälle. Hiihtelyä Kahperusvaaroilla." Aamupalan jälkeen helppo nousu Kuonjarjohkaan. Majoituimme sinne ja lähdimme hiihtolenkille. Aluksi Kahperusvaaroille. Ylhäällä on tosi hyvä hiihdellä, kiersimme Kahperusvaarojen pohjoisreunaalle asti, ja takaisin Kuonjarvaggiin. Kurussa näimme poron, joka oli kohdannut viimeisen päivänsä kun se oli lähtenyt luisumaan Kahperusvaaran rinnettä alas.

Eero, Pertti ja isä Kuonjarvarrin rinteillä 14.4.1984 Pertti kaivamassa vettä Kuonjarjohkasta 14.4.1984 Kahperusvaaroilla, taustalla Kuonjarvarri 14.4.1984 Kahperusvaarojen pohjoishuipulta näkymä Haltille päin 14.4.1984 Poron kohtalo Kahperusvaarojen rinteellä 14.4.1984

Su 15.4. Kalenteristani: "Hirveän huono sää, siis koko päivän oleilua Kuonjarjohkan kämpässä. Soitto Annelle." Kun sää oli todella huono, jäimme Kuonjarjohkan autiotupaan. Muita kulkijoita ei sitten kämppään tullutkaan koko päivänä.

Kuonjarjohkan autiotupa tuiskussa 15.4.1984 Isä, Eero ja Pertti Kuonjarjohkan autiotuvassa 15.4.1984

Ma 16.4. Kalenteristani: "Kuonjarjohkasta yli tuntureiden, Kieddoaivin kautta Lossujärven kämpälle. Hieno sää, Loassonibba." Hyvin levänneinä ja kerrassaan loistavassa säässä jatkoimme matkaamme Lossulle. Kahperusvaarojen länsipuolitse ja Altovaaran itäpuolitse, tauko Kieddoaivin paikkeilla, nousimme sinne maisemia katsomaan, ja lopulta hirvittävä lasku Lossujärvelle. Lasku on melko jyrkkä rinkan tai ahkion kanssa ja nilkat ovat kovilla. Ruokailun jälkeen nousimme vielä Loassoniballe, melko kivikkoinen tunturi, sää illalla viileni.

Kieddoaivi, maisema Norjaan 16.4.1984

Ti 17.4. Kalenteristani: "Hiihtelyä Lossun ympäristössä. Norjalaistytöt. Loassoniban ympärihiihto, Koddejärvi." Päätimme jäädä kahdeksi yöksi Lossulle, ja hiihtelimme ilman kantamusta, ensin ylös Loassoniban ja Koddejärven suuntaan. Alas Urtaspahdan loivemmasta kohdasta, aivan Urtasjärven länsipään kohdalta, sekin oli riittävän jyrkkä. Saimme kämppään seuraa, ja rakensimme rinkoista sekä jakkarasta lisätilaa laverille. Periaatteessa neljän hengen tupaan saimme ahtaat nukkumapaikat seitsemälle ilman, että kenenkään olisi pitänyt laskeutua lattialle.

Lossujärven autiotuvan ahtautta 17.4.1984 Rinkat apuna Lossujärvellä kun piti nukkumalaveria jatkaa 17.4.1984

Ke 18.4. Kalenteristani:"Lossulta tuulessa järvireittiä pitkin Meekon varaustuvalle. Jogasjärvi. Oksennustautiset kämpässä." Helppo hiihto Lossulta Meekolle: Urtasvankka, Urtasjärvi, Riimmajavri, Luohttojavri, Vuomakasjärvi ja Meeko. Hiihtelimme ilman kantamusta Jogasjärven autiotuvalle ja takaisin.

To 19.4. Kalenteristani:" Meekolta hienossa säässä taas Kuonjarjohkan kämpälle. Lumipesu ja vaatteiden vaihto. Tienviitta ja Kuonjarvarri." Helppo hiihto todella upeassa säässä vain Kuonjarjohkan autiotupaan, joka oli tyhjä. Oli mahdollisuus peseytyä, vettä ei ollut riittävästi, eli vain lumella ihon hankaus, ja puhtaat vaatteet päälle. Hiihtelyä ilman kantamusta kämpältä etelään muutamia kilometrejä tienviitalle ja sieltä nousu Kuonjarvarrille, lasku Kuonjarvaggiin.

Kahperusladnja kiertäen kohti Kuonjarjohkaa 19.4.1984 Kuonjarvaggi 19.4.1984 Kuonjarvarrin pohjoisrinne 19.4.1984 Kuonjarjohkan autiotupa illalla 19.4.1984

Pe 20.4. Kalenteristani:" Lasku Kuonjarjohkasta Saarijärvelle. Lapinmiehet humalassa. Jatko Norjan kautta Kilpisjärvelle. Kahvit Peeran majalla. Rovaniemelle saunaan." Viimeinen vaelluspäivä, pieni nousu Kuonjarvarrin huipun eteläpuoliseen satulapaikkaan, helppo ja erittäin miellyttävä lasku Saarijärvelle, jossa vain lyhyt tauko ja edelleen Kilpisjärvelle, nyt oikaisten Norjan kautta. Kun olimme kuulleet vatsatautiongelmasta, joka on mahdollisesti lähtöisin Kilpisjärven retkeilykeskuksesta, päätimme nauttia kahvit vasta Peeran majalla.