; Seppo Suominen: Kevätvaellus Käsivarteen 17.- 22.4.1981

Kevätvaellus Käsivarren tuntureille 17.- 22.4.1981

Yöpymiset: Kuonjarjohka, Kuonjarjohka, Lossujärvi, Meeko, Meeko

Tunturit: Kuonjarvarri (1070 m), Tuolljehuhput (1080 m) 18.4., Urttasvarri (1050 m) 19.4., Saivaara (830 m) ja Harroaivi (827 m) 21.4.

Mukana isä, Eero, Pertti ja minä

Torstaina 16.4.1981 "Ja taas Lappiin" näin kalenterissani, lähtö kotoa iltapäivällä, ajo koko yön yli.

Pe 17.4. Pitkäperjantain aamupäivällä saavuimme Kilpisjärvelle ja auto parkkiin. Tsahkaljärven sekä Saarijärven kautta Kuonjarjohkan autiotupaan.

La 18.4. Kun majassa oli tyhjää, päätimme jäädä hiihtelemään Kuonjarjohkan autiotuvan läheisyyteen, tavoitteena meillä oli Lossu, ja kun sää oli lumituiskuinen, ajattelimme että seuraavana päivänä kenties sää paranisi. Nousimme ensin suoraan tuvalta Kuonjarvarrin huipulle ja jatkoimme sieltä Tuolljehuhputin mainiolle harjanteelle.

Su 19.4. Jatkoimme matkaa Kuonjarista Lossulle, aluksi Kahperusvaarojen eteläpuolitse Tuolljehuhputin suuntaan, Altovaaran ja Kieddoaivin sivuitse ja aina hieman pelottavaan Loassuniban länsipuoliseen laskuun Lossujärvelle. Aina se lasku on vaan niin hurmaava, pelottaa mutta toisaalta vauhdinhurma viehättää. Lossun mukavaan mutta myös ahtaaseen, rajavartioston entiseen tupaan. Pistäydyimme iltalenkillä Urttasvarrilla.

Lossujärven tupa, vasemmalta isä, minä ja Pertti 19.4.1981 Lossujärven tupa, vasemmalta Pertti, joku muu retkeilijä, isä ja minä 19.4.1981

Ma 20.4. Lossulta kohti Meekoa, matkalla pysähdyimme Hotelli Urtakselle, josta poromies ystävällisesti otti kantamuksemme vietäväksi Meekon varaustuvalle moottorikelkkansa rekeen. Saimme hiihdellä lopun matkaa Riimmajärveltä Meekolle ilman rinkkoja. Menimme kuitenkin Meekon autiotupaan, ja otimme rinkat ja muut varaustuvalta mukaan.

Hotelli Urtas, 20.4.1981 Meekon autiotuvassa, vasemmalta Pertti ja Eero 20.4.1981

Ti 21.4. Meekolta käsin hiihtelyä, aluksi oli käytävä Saivaaralla katsomassa millainen se Kekkosen monumentti oikein on. Löytyihän se sieltä huipulta. Jatkoimme hiihtelyä vielä Harroaiville. Siellä oli kerrassaan hyvä rinne laskea pohjoisen tai luoteen suuntaan. Siirryimme toiseksi yöksi varaustupaan.

Saivaaran muistomerkki 21.4.1981 Meekon autiotuvalta vain varaustuvalle, vasemmalta minä, Pertti ja isä, sekä Eeron suksikelkka 21.4.1981

Ke 22.4. Kahden Meekolla vietetyn yön jälkeen viimeinen hiihto kohti Kilpisjärveä. Aluksi tiukka nousu Kahperusladnjan itäpuolista rinnettä, Kuonjarjohkaan, Saarijärvelle ja "oikaisten Olavinmailta" Kilpisjärvelle.

Lisää kuvia tulossa, kunhan diakuvat saadaan skannattua.