; Seppo Suominen: Kesävaellus Saariselälle 19.-25.7.1988

Kesävaellus Saariselälle 19.- 25.7.1988

Yöpymiset: Alempi Kiertämäjärvi, Vuongelinpuro, Mukkakönkään ruoktu, Mukkakönkään ruoktu, Muorravaarakan ruoktu, Jyrkkävaara

Tunturit: Anteripää (22.7.)

Yhdessä Annen ja koiran kanssa

Sunnuntaina 17.7.1988 Muistiinpanoistani: "Lähdimme kotoa noin kello 14.15 Lahden ja Jämsän kautta Jyväskylän maalaiskunnan Kuohun Kytörinteelle. Olipa helteinen matka, pysähdyimme Vääksyn kanavalla katselemaan kanavatouhua, Kuhmoisissa ostimme huoltoasemalta naposteltavaa. Kytörinteelle eli Annen mummon luo tulimme n. kello 18.15. Siis 300 km:n matkaan aikaa vierähti 4 tuntia. Kytörinteellä on kyläilemässä myös ruotsalaiset Armi ja Jorma - jotain Annen mummon sos.dem. tuttuja. Puikkosen Petrin rippijuhlat on vietetty päivällä Veikkolassa, mekin menimme kakkukahvit juomaan. Olipa Veikkolan keittiössä tosi kuuma. Yöpynemme saunakamarissa."

Ma 18.7. Muistiinpanoistani: "Heräsimme kellon soittoon jo viideltä ja Annen mummo oli silti ehtinyt keittää meille aamukahvit. Lähdimme autotielle ennen kuutta, suuntana Jyväskylä - Kuopio - Iisalmi - Kajaani - Kuusamo - Kemijärvi - Pyhätunturi. Pistäydyimme uimassa Sarvijärvessä Hyrynsalmen ja Suomussalmen välillä. Hieno paikka, vesikin lämmintä. Kuusamossa seikkailimme ostoksilla - ruokaa ja kirjakaupasta rannekello 29,-! Suomutunturia ja hotelli Suomua kävimme katsomassa. Kemijärvellä olisimme yöpyneet vuokrattavassa mökissä, mutta hinta 400,- on kohtuuton. Jatkoimme aina Pyhätunturin ohi Oravan lomakeskukseen, josta saimme mökin saunalla, keittolevyllä ja jääkaapilla vain 180,- hintaan. Lisänä tulevat myös hajut Kemijärven sellutehtaasta? Anne soitteli puhelinkioskista Rituskille ja nyt odotamme saunan lämpenemistä."

Ti 19.7. Muistiinpanoistani: "Nukuimme miellyttävän yön lähellä Pyhätunturia. Automatkaan lähdimme kello 9 maissa. Pelkosenniemen Shellistä bensaa, Sodankylän K-kaupasta makkaraa ja ruisleipää, Kaunispään kahviossa munkkikahvit (a' 11 mk), Ivaloon ja Raja-Jooseppiin. Tulliasemalta kysyimme neuvoa ja ajoimme n. 4 km tullista Luttojoen rantaan riippusillan kohdelle. Vaellus alkoi kello 14.35. Yli sillan ja aluksi tietä, sitten hyvää polkua myöten n. 5 km Alemman Kiertämäjärven avolaavulle, upea paikka. Ruokailimme, keräsimme hilloja, ja yö."

Jätimme auton Luton rantaan, sillan luo; siinä on hyvä parkkipaikka. Yövyimme Alemman Kiertämäjärven laavun luona teltassa.

Luton riippusillan luona 19.7.1988 Anne Alemman Kiertämäjärven laavussa 19.7.1988 Alempi Kiertämäjärvi 19.7.1988 Alempi Kiertämäjärvi 19.7.1988 Vanha kämppä Alemmalla Kiertämäjärvellä  19.7.1988

Ke 20.7. Muistiinpanoistani:"Yöllä heräsimme (ts. Anne) noin kello 4. Koira oli huomannut jotain, katsoin ulos, ja kettu oli siellä. Otin ketusta monta valokuvaa, sitten taas nukkumaan. Aamulla heräsimme n. kello 8 kuumuuteen, aamupesu Alemmassa Kiertämäjärvessä, aamupuuro ja matkaan. Aluksi kompassisuunnalla rajavyöhykkeen reunassa kulkevalle tielle. Siellä tapasimme rajanvartiointitehtävissä moottoripyörällä liikkuvan luutnantin. Rupattelimme tovin, oli kuuma. Kahvit keittelimme erään puron kohdalla. Pistäydyimme Rusinakaltion poropirtillä - vain vähän näytti vieraskirjassa olevan merkintöjä. Ahmaojan ja Harrijärven rannalla poromiesten upeat rakennukset - siellä tauko. Pari kilometriä rajan tietä etelään Vuongelinpurolle - teltta pystyyn, pesu purossa ja ruoka. Tänään menu: Italianpata makaronin ja sika-naudan kera. Kello on nyt 18.40 ja ruokalepo."

Kettu Alemman Kiertämäjärven laavun luona 20.7.1988 Anne ja Dacke matkalla kohti Vuongelinpuroa 20.7.1988 Teltta Vuongelinpurolla 20.7.1988

To 21.7. Muistiinpanoistani: "Heräsimme melko miellyttävään aamusäähän, ei ollut heti liian kuuma. Mysliä ja mustikkakeittoa ja kahvia. Vuongelinpurolta rajavyöhykkeen reunaa myöten Anterin rajavartioaseman lähelle, ja sieltä Anterinjokea myöten. Kahvit Hirvasojalla, lopulta Anterinmukan kämpälle. Soimme kanakeittoa ja Blå Bandin merimiespihvejä. Saunoimme ja pesimme pyykkiä. Koira vaikuttaa väsyneeltä ja se ulostaa jopa verta. Yön aiomme olla kämpässä."

Hirvaspäät koillisesta 21.7.1988 Kahvitauko Hirvasojalla 21.7.1988 Anterijoki ja Rovapää 21.7.1988 Kaarreojan yli 21.7.1988 Anterinmukan autiotupa 21.7.1988 Anterinmukan autiotupa 21.7.1988

Pe 22.7. Muistiinpanoistani: "Koira oksensi niin, että Anne meni ulos pystyttämään telttaa. Sattumalta ulkona teltassa yöpyi myös eläinlääkäri, joka katsoi koiran ja antoi pari kapselia lääkettä koiralle. Olipa onni. Minä yövyin kämpässä, jossa oli minun lisäkseni myös yksi nuoripari. Aamupäivällä jätimme koiran telttaan lepäämään ja lähdimme Anteripäälle. Upeat maisemat. Kämpälle palasimme Kaarreojan kautta. Hernerokkaa ja näkkileipää. Ruoan päälle torkut teltassa ja sitten saunaan. Yksi makuualustoista oli taas pyllyn alusena lauteilla. Käväisin pari kertaa Anterijoen hienossa uimapaikassa, jossa vettä on lähes 2 m. Saunan jälkeen iltateetä keksin ja sokerikorpun kera. Vielä pieni iltalenkki Anterimukan kämpän lähistöllä, ja nyt on aika siirtyä nukkumaan. Anne koiran kanssa telttaan ja minä kämppään."

Lokan Alen Muurivaara ja Reututunturi Anteripäältä 22.7.1988 Sokosti Anteripäältä 22.7.1988 Ukselmapää Anteripäältä 22.7.1988 Ruopimapäät, Tiyhtelmäpää ja Sara-Pierranmuurivaara Anteripäältä 22.7.1988

La 23.7. Muistiinpanoistani: "Minäkin siirryin telttaan yöksi, sillä kämpässä oli melko kuuma ja tunkkainen ilma. Yö sujui miellyttävästi, mutta vettä alkoi sataa. Kaurapuuron ja ruusunmarjakeiton sekä aamuteen jälkeen matkasimme n. 3 tunnissa Anterinmukalta Muorravaarakanruoktun lämpöön. Koko matkan ajan satoi vettä. Kämppään tuli illan mittaan porukkaa tupa täyteen. Kamina on täysillä, sillä vaatteita kuivatellaan. Soittelin iskälle ja Anne soitti Ritvalle."

Anne ja Dacke Tiyhtelmäkurussa 23.7.1988

Su 24.7. Muistiinpanoistani: "Hiljainen sade jatkui aamulla, mutta se lakkasi päivän mittaan. Muorravaarakan kämppä tyhjeni ja me lähdimme Muorravaarakanjokea alavirtaan eli pohjoiseen. Kylmää ja märkää - ja teetauolla hyttysiä. Matkalla näimme parikin kertaa joutsenia - ensin 7, joista 2 aikuista ja 5 poikasta ja sitten yksinäisen joutsenen. Kastelin yhdellä suopurolla vasemman jalkani kokonaan - saapas, sukat ja housujen vasen lahje aivan märäksi. Voi kurja, onneksi Jyrkkävaaran kämppä oli lähellä. Mukavaa, sillä tupa oli aivan tyhjä. Juusto- ja maa-artisokkakeittoa ja kanavihannespataa ja lakkoja! Niitä oli valtavasti Saukko-ojan ja Muorravaarakanjoen yhtymäkohdan tienoilla. Anne lämmitti vettä ja me peseydyimme ulkona - aah, mikä olo! Lämpötila on nyt 13 C - vain. Kello on nyt 21.02 ja kahvi on juuri valmistumassa. Näkkileipää ja tonnikalaa sekä lakkoja kahvin kera."

Sollanpää Muorravaarakanjoen takaa 24.7.1988 Yksinäinen joutsen Muorravaarakanjoella 24.7.1988 Lakkoja kahvipannussa Jyrkkävaaran tuvassa 24.7.1988 Jyrkkävaaran autio- ja varaustupa 24.7.1988

Ma 25.7. Muistiinpanoistani: "Aamulla heräsimme miellyttävässä Jyrkkävaaran kämpässä. Saimme olla kahdestaan koko yön. Aamupalaksi merimiespihviä ja kahvia hillojen kera. Sitten Pahaojan kautta Suomulle - Suomuköngäs upea - ja Lutolle. Kiertämäojan ylitys oli todella vaikea - housut kastuivat ja koira meinasi joutua veden varaan, vain kaulapantaan kiinnitetty naru pelasti koiran. Sitten Luton ylittävä silta ja autolla olimme n. kello 13.30. Ivalossa syömässä ja Sodankylästä soitimme Benjamille ja Ainolle Rovaniemeen. Sauna ja kahvit, nukkumaan vasta puoliltaöin."

Suomukönkäällä 25.7.1988 Suomuköngäs 25.7.1988 Lutto 25.7.1988 Luton silta 25.7.1988