; Seppo Suominen: Kesävaellus Käsivarteen 14.- 19.8.1991

Käsivarsi 14.- 19.8.1991

Yöpymiset: Kuonjarjohka, Pihtsosjavri, Pihtsosjavri, Pihtsosjavri, Megonjavri

Tunturit: Ylläs, Keskinenlaki, Kellostapuli (13.8.) ,Vuobmegasvarri, Marfevarri (16.8.), Ridnitsohkka, Ruvdnaoaivi, Halditsohkka (17.8.)

Tuntureilla isän kanssa kahdestaan.

Tiistaina 13.8.1991 Muistiinpanoistani: "Herätys klo 5, ja klo 6 autolla, Saab 900C kohti Lappia isän kanssa. Lahti - Heinola - Jyväskylä - Vaskikello - Oulu - Kukkolankoski - Pello (kaupassa) - Äkäslompolo. Huoneisto a' 90,- (Ylläsranta). Klo 19 kohti Yllästä. Ylläs 718 m, Keskinen, ja Kellotapuli. Soittelin Annelle, ei ollut kuullut mitään mahdollisesta työn muutoksesta. Sauna ja saunaoluet."

Ajelimme läpi Suomen aina Ylläkselle asti, ja vielä nousimme tuntureille maisemia ihailemaan.

Ylläksen rinteiltä kohti Kesänkitunturia ja Kellostapulia 13.8.1991 Ylläkseltä pohjoiseen 13.8.1991 Kesänkijärvi ja Kesänkitunturi 13.8.1991

Ke 14.8. Muistiinpanoistani: "Hyvä aamupala Ylläsrannassa. Äkäsmylly - Muonio - Sturmbock - Kilpisjärvi. Hotellista kalastusluvat viikoksi a' 90,- ja tunturiin klo 13.20. Auto hotellin pihaan. Saarijärvellä lounas ja illan myötä Kuonjariin. Kämpässä 6 henkeä + me. Jäänen lattialle."

Kesällä on helppo kulkea Kilpisjärveltä aina Kuonjarjohkaan asti vaikka lähtö olisi iltapäivällä, sillä valoa riittää. Yleensä kesällä kuljemme Saarijärveltä Kuonjarvarrin länsipuolitse, sen ja Tuolljehuhputin välistä, laskeudumme Kuonjarvaggiin ja sitä myöten autiotuvalle.

Kahperusvaarat ja Kuonjarvaggi 14.8.1991

To 15.8. Muistiinpanoistani: "Nukuin Kuonjarjohkan kämpällä lattialla. Oli aivan hyvä. Pilvipoutaista. Pierfevaggi - Vuobmegasjärvi - ylitys helposti - Pithsoskordsi - Pitsus. Pari kaveria lähdössä pois. Jäimme isän kanssa kahden kämppään. Soitin äidille - Anne ei vastannut. Pesu + uinti Pitsusjärvessä. Yritimme illalla kalastaa noin 1 tunnin - ei tulosta."

Kuonjarjohkasta on melko helppo taivaltaa Pitsukselle ilman, että käy lainkaan Meekon tupien lähellä. Aluksi Kahperusvaarojen rinnettä myötäillen kohti pohjoista, alas Pierfevaggiin, ylös Meekonvaaran länsipuolelta, ja taas alas Vuomakasjärvelle. Jos matka on Pitsusjärvelle, valittavana on Pitsusjoen ylitys joko heti Vuomakasjärven tienoilla tai putouksen yläpuolella, jo lähellä Pitsusjärveä. Me ylitimme Vuomakasjärven tienoilla, yleensä ylitys ei ole mitenkään helppo.

Kuonjarjohkan autiotupa 15.8.1991 Pierfevaggi, vasemmalla Megonvarrin etelärinne 15.8.1991 Urttaspahta ja Kovddoskaisa Megonvarrin suunnalta 15.8.1991 Ridnitsohkka ja Pithsoskordsi Megonvarrin suunnalta 15.8.1991

Pe 16.8. Muistiinpanoistani: "Kalamatkalle suurin toivein mutta heikoin tuloksin. Siis ei yhtään kalaa. Sentään valloitimme Vuobmegasvarrin (n. 970 m) ja Marfevarrin (n. 1075 m) rajapyykin. Pistäydyimme Kuninkaan mailla. Illalla ruokailun aikoihin (n. klo 20) ei vielä muita kulkijoita kämpässä - olemme siis isän kanssa kahden. Soitin Annelle."

Hyvin usein Pitsusjärveltä kulku käy Haltille, mutta jätimme sen nyt väliin, ja suuntasimme rantoja pitkin Pitsusjärven luoteispäähän, ja edelleen sen suunnan kivikkoisille tuntureille.

Pitsusjärven ranta 16.8.1991 Kärppä kivikossa 16.8.1991 Pitsusjärven luoteispää Vuobmegasvarrilta 16.8.1991 Pitsusjärven luoteispää Marfevarrilta 16.8.1991 Rajapyykki Marfevarrilla 16.8.1991

La 17.8. Muistiinpanoistani: "Puolipilvinen sää, välillä hieman satelikin. Pitsus - Ridnitsohkka - Ruvdnaoaivi eli 304A - Halditsohkka eli 304 ja 303B. Vieraskirjan numero 31242, isällä 31243. Paluumatkalla Haltin majalla kahvitauko. Pitsuksen kämppään tuli lentokoneella yksi vanhempi pari."

Päätimme sittenkin nousta Haltin suunnan huipuille, aluksi Ridnille, sieltä edelleen rajapyykkeille 304A, 304 ja 303B, ja alas Haltin vanhaan rajavartioston tupaan. Kivikkoa riittää kuten eilenkin.

Ridnitsohkkan huoltotuvat 17.8.1991 Ruvdnaoaivin rajapyykki 17.8.1991 Ruvdnaoaivilta Somaksen sunntaan 17.8.1991

Su 18.8. Muistiinpanoistani: "Aamupalan jälkeen Pitsukselta pois. Pihtsoskordsi - Vuobmegasjavri - Vuomakasjoen yli 2 km puh - Meeko. Kämpässä koiran omistajapari, 4 arktista koiraa, ei huskyä. Yritimme kalastaa Saijärvestä. Sain keskenkasvuisen hauen - heitin takaisin. Nyt Meekon kämpässä on 6 henkeä, sis tupa väljästi täynnä. Alaskan malamuutti."

Lähdimme valumaan alaspäin Pitsukselta, ylitimme Vuomakasjoen kohdassa, jossa on merkki puhelimesta kahden kilometrin päässä, eli noin kahden kilometrin päässä Meekon varaustuvasta.

Pithsoskordsi 18.8.1991 Pithsosjohkan kanjoni putoukselta etelään 18.8.1991 Vuobmegasjohka, Annjalonjin läntinen jyrkänne ja Saivaara 18.8.1991

Ma 19.8. Muistiinpanoistani: "Aamupala Meekon autiotuvassa. Sitten matkaan - suuntana Kuonjari, mutta todella sankan sumun takia kävelimme ohi(!) Kuonjarin kämpän. Tajusimme ohituksen liian myöhään ja kuljimme Saarijärvelle, jossa ruokatauko. Olipa kokemus; kävellä ohi Kuonjarin. Saarijärveltä oikaisten (Norjan kautta) Tsahkaljärven pohjoisrantaan, joka on todella surkea reitti. Yöpyminen ja sauna K-järven retkeilykeskuksessa (280,-) ja illallinen K-j.matkailuhotellissa. Vielä uudelleen saunaan kun ensiyrittämällä löyly oli kehno."

Skadjajavri ja Annjalonjin etelärinne 19.8.1991 Sumussa suunnan hakemista 19.8.1991 Lähestymme Saarijärven tupaa 19.8.1991 Tsahkaljärvi ja taustalla Kilpisjärvi 19.8.1991

Ti 20.8. Muistiinpanoistani: "Neukuissa on ollutkin vallankaappaus. Ei ollut yllätys. Ajelimme: Kilpisjärvi - Hetta - Kittilä - Rovaniemi. Benjamilla taas saunaan. Illalla videonauhan katselua (Impilahti)."