james.gif ( 3021 bytes) lehtileikkeet: etusivu
viikon motto: hakusivu
kestoviisaudet: hakemisto

 

Päällikköjen odotuksista -- ja menestystekijöistä
t u o r e i m m a t   u u t u u d e t   a p o s t o l i s e s s a   u u t i s k e o s s a

javiiva.gif (1139 bytes)
Cloverapilaset

Sunnuntai 26.4.1998 , klo 13.48

Päällikön odotukset myyntihenkilöstöltä?

    Artikkeli perustuu tutkimukseen yritysten myyntipäällikköjen uuteen myyntihenkilöstöön kohdistamista odotuksista. Millaisia kykyjä ja ominaisuuksia 44 amerikkalaisen suuren yrityksen myyntipäälliköt ja -johtajat toivovat haastattelemiltaan paikanhakijoilta? Jos lisäksi tekisivät valintansa yhden ainoan tekijän perusteella, mikä se olisi?

Yksi tutkimuksen tekemä johtopäätös oli se, että tämän päivän myyntihenkilö ei vastaa yleistä käsitystä nopeasti ja paljon puhuvasta, kaskuja kertovasta ihmisestä. Sen sijaan häneltä odotetaan seuraavia ominaisuuksia ja kykyjä - ja seuraavassa tärkeysjärjestyksessä:

  • innostus -- 338 pistettä

  • hyvin organisoitu -- 304

  • ilmeisen kunnianhimoinen -- 285

  • hyvä suostuttelutaito -- 254

  • yleinen myyntikokemus -- 226

  • hyvä verbaalinen kyky -- 215

  • erityinen myyntikokemus -- 214

  • hyvät suositukset -- 149

  • seuraa annettuja ohjeita -- 142

  • ilmeisen seurallinen -- 134

Yleisen ja erityisen myyntikokemuksen yhteinen pistemäärä - 440 - on suurempi kuin tärkeimmän ominaisuuden - innostuksen saama. Tästä voitaisiin päätellä, että jonkinlainen myyntikokemus olisi mahdollisesti tärkein tekijä paikanhakijoita ja myyntihenkilöitä arvioitaessa?

Toisen kysymyksen vastaukset osoittivat, että halutuin yksittäinen ominaisuus oli kunnianhimo. Sen mainitsi 15 johtajaa. Seuraavina mainittiin eheä persoonallisuus - 7, innostus - 6 ja kilpailukyky - 5.


Copyright © Cloverapilaset 1999