james.gif ( 3021 bytes) lehtileikkeet: etusivu
viikon motto: hakusivu
kestoviisaudet: hakemisto

 

Asiantuntija - merkkituotteena nöyrä opiskelija?
t u o r e i m m a t   u u t u u d e t   a p o s t o l i s e s s a   u u t i s k e o s s a

javiiva.gif (1139 bytes)
Cloverapilaset

Keskiviikko 24.3.1999 , klo 11:09

Myykö asiantunteja tunteja -- vai tulosta?

    Vaikka kova ammattilainen onkin arvossaan, työnantajalla ei ole varaa koviin moniin sellaisiin primadonniin - tai luoviin boheemeihin, joita ei uskalla päästää asiakasneuvotteluihin?

Vain harvan asiantuntijan nimi yksin riittää myymään hänet ja hänen työpanoksensa. Vielä harvemmassa ovat ne asiantuntijat, joiden työpanoksesta syntyy sellainen kilpailu, että asiakkaat jonottavat hänen pakeilleen - odotusajasta tai hinnasta piittaamatta. Monet asiantuntijat unohtavat tai sivuuttavat epämukavana työpanoksensa markkinoinnin ja asiakassuhteiden hoidon välttämättömyyden.

Asiantuntija on oman alansa erikoistaitaja - minkä tahansa erityisalan ammattilainen, jonka osaamista muut ostavat. Jotta ammattilainen voisi muuttaa osaamisensa kysyksi ja sitä kautta rahaksi - sekä itselleen että organisaatiolleen - hänen pitäisi toimia kuin merkkituotteen markkinoija.

Erikoistaituria vaanii helposti ylimielisyys. Hänhän osaa sellaista, mitä muut eivät. Nöyryyden vaikea taito on ensimmäinen askel asiantuntemuksen markkinointiin ja asiakaspalveluun. Asiantuntija ei ole koskaan valmis. Hän on oman alansa nöyrä opiskelija koko elämänsä - tai muuten hänen osaamisensa on nopeasti kuitattu. Hänellä on oltava ammattiosaamisen lisäksi myös vuorovaikutus-, ihmissuhde- ja kielitaitoa. Hänellä on dualistinen rooli: asiantuntija on samaan aikaan oppilas ja opettaja.

Asiantuntija voi pitää itsensä markkinointia arvolleen sopimattomana tyrkyttämisenä - ja asiakasuhteen hoitoa asiakkaan piikomisena. Näiden ajatuslukkojen rikkomiseksi asiantuntijan on ohjauduttava tielle, jonka päässä kangastaa elinikäinen toimiva asiantuntija-asiakassuhde, josta kumpikin ammentaa itselleen lisärvoa. Tällainen suhde poikii uusia asiakassuhteita - kun sana kiertää suusta suuhun. Referenssistä tulee preferenssi. Vaikka kova ammattilainen onkin arvossaan, työnantajalla ei ole varaa kovin moniin sellaisiin primadonniin - tai luoviin boheemeihin, joita ei uskalla päästää asiakasneuvotteluihin?


Copyright © Cloverapilaset 1999