james.gif ( 3021 bytes) lehtileikkeet: etusivu
viikon motto: hakusivu
kestoviisaudet: hakemisto

 

Johtamisen mittarit motivoivat - - esimiestyöhön?
t u o r e i m m a t   u u t u u d e t   a p o s t o l i s e s s a   u u t i s k e o s s a

javiiva.gif (1139 bytes)
Cloverapilaset

Sunnuntai 17.5.1998 , klo 17.29

Johtajuus - - mittarilla osaksi arkipäivää?

    Miltä kuulostaa seuraavanlainen lista hyvän johtajan ominaisuuksista? Johtaa oman esimerkin voimalla, on ammattitaitoinen, huolehtii alaisistaan, ei tärkeile, mutta on jämpti ja lojaali alaisiaan kohtaan. Lista jatkuu - määrätietoisuus ja selkeys ovat hyvän johtajan ominaisuuksia. Hän on myös hyvä kuuntelija ja hänellä on huumorintajua. Ja lopuksi kysymys - kenen tekemästä listasta mahtaa olla kysymys? Jos annetaan vielä pari vinkkiä, se voi selventää asiaa - johtaa edestä, mutta ei silti ole uhkarohkea. Kyseessä on sotaveteraanien listaus hyvän johtajan ominaisuuksista. Hyvälle johtajalle voidaan ilmeisesti nimetä joitakin universaaleja ominaisuuksia, varsinkin kriisiaikoina. Ja mistä muusta muutosjohtamisessa on kysymys?

Yksi tärkeimpiä anteja on tuottaa johtamisen mittareita, joiden avulla esimiehet motivoituvat keskittymään ihmisiin. Mittareilla voidaan näyttää eroja osastojen välillä ja kysyä mistä ne johtuvat. Kun yrityksen esimiehet ovat kaikki asiantuntijoita, johtamista on helposti pidetty hallinnollisena rutiinina. Uusi tarkastelu muuttaa radikaalisti tämän käsityksen, samoin kun senkin, että ihmisistä huolehtiminen olisi yksinomaan henkilöstöosaston asia?

Esimerkiksi kehityskeskustelut liittyvät osaamisen hallintaan. Kyseessä on kehitysprosessi, jota ei mitenkään voi pitää hallinnollisena toimenpiteenä. Moni yritys edustaa puhtaasti asiantuntijaorganisaatiota, jonka osaamininen on sen ihmisistä kiinni. Heidän ammattitaidostaan riippuu yrityksen menestys ja tuottavuus. Jos halutaan seurata ja tietää, miten kestävällä pohjalla yrityksen tulos ja tuloksenteko jatkossakin on - ainoa tapa on seurata henkilöstöä.

Johtamismittareiden lisäksi organisaatioon saadaan yhteinen kieli henkilöstötilinpäätösten myötä, jolla esimiestyöstä voidaan puhua. Se puolestaan tuo mukanaan avoimempaa keskusteluilmapiiriä ja tavoitteet tulevat enemmän yhteisen keskustelun piiriin. Mittaristo vilkastuttaa myös johtoryhmätason keskustelua henkilöstöasioista?

Taloushallinnossa alkaa olla pulaa osaavista ihmisistä ja jatkossa joudutaan kilpailemaan yhä kovempaa hyvistä tekijöistä. Henkilökertomusta voidaan käyttää rekrytoinnissa apuna ja näyttää sen avulla, kuinka yritys panostaa ihmisiinsä.


Copyright © Cloverapilaset 1999