lyyra.gif ( 1798 bytes) apostolisesti: afterit
viikon motto: mitä se on
valitut palat: lehtileikkeet

 

Apostolien jälkiviisauksia -- Eri Näköalapaikoilta
t u o r e i m m a t   u u t u u d e t   a p o s t o l i s e s s a   u u t i s k e o s s a

lyviiva.gif (1139 bytes)
Cloverapilaset

Torstai 5.8 1999 , klo 18.30

A p o s t o l i s e t   A f t e r i t  -  IV  -   Nelonen     
takaisin - [kestoviisauksiin]   [ykköseen]   [kakkoseen]   [kolmoseen]      

     


     

    - 7.1.   Kokemukseen suhtaudutaan - ristiriitaisesti?

    Työelämässä kokemuksen merkitys uuden oppimisessa tunnustetaan kiistatta, mutta jo hankitun kokemuksen kautta syntyneen osaamisen arvostus onkin jo paljon monimutkaisempi asia. Jatkossa vanhempien työntekijöiden kokemusperäisestä erityisosaamista voisi arvostaa tasavertaisemmin - nuorten kouluosaamisen rinnalla? Sillä ajattelutavalla, joka ikääntyvistä työntekijöistä omaksutaan, on suora vaikutus näiden osaamisen kehittämiseen. Kuitenkaan vanhempien työntekijöiden nuoria heikommasta osaamisesta ja työsuorituksesta ei ole pitävää näyttöä vaikka esimerkiksi työnantajat niin väittävät. Eri-ikäisten työntekijöiden nettokustannuksissa ei myöskään ole havaittu oleellisia eroja. Vanhemmat työntekijät ovat - itse asiassa - vähemmän alttiita onnettomuuksille ja he ovat lojaalimpia yritykselle kuin nuoremmat työntekijät. Käytännön arjessa poliittiset linjaukset - ennenkaikkea työntekijän iän myötä kasvavat eläkemaksut - pitävät yllä ikäsyrjiviä käytäntöjä työelämässä. Tästä syystä työnantajat katsovat vain harvoin toimivansa syrjivästi saneeratessaan ikääntyviä työntekijöitä kilpailukyvyn säilyttämisen nimissä ulos työpaikoilta.

    Tarja Tikkanen: Kokemukseen suhtaudutaan ristiriitaisesti - Kauppalehti 28.1.99


     

    - 8.1.   Kenen käsiin ulkoistatkaan -- tietojenkäsittelysi?

    Atk-toimintoja aletaan ulkoistaa usein, kun kohdataan ylipääsemättömiltä tuntuvia ongelmia tai edessä on suuria muutoksia. Paniikissa unohdetaan rakentaa onnistumisen edellytykset. Ulkoista palvelua tarjoavia yrityksiä on hyviä ja huonoja. On tärkeää tunnistaa kumman kanssa on tekemisissä. Huono ulkoistusyritys ei osaa edes selvittää lähtötilannetta eikä vaatia, että asiat pannaan kuntoon. Ellei sovita ja tarkasti kuvata palvelutasoa, on lähtökohta mätä. Huono outsourcing-yritys kaatuu ennen pitkää omaan mahdottomuuteensa. Jos lisäksi asiakasyritys on ulkoistanut koko tietotekniikkansa, tuhon oireiden havaitsemiseen voi mennä kauan. Asiakkaalla ei ole ketään, joka pystyisi havaitsemaan ongelmat! Ensimmäiset askeleet tuhon tiellä on otettu jo, jos asiakas on hankkinut varmuuden vuoksi koko paketin. Ei ymmärretä, mitä ollaan ostamassa.Palvelujen tarjoaja on voinut luvata maat ja taivaat. Lupaukset unohdetaan heti, kun asiakkaan auton perävalot katoavat. Asiakasta palvelevat ylläpitäjät siirretään konsulteiksi, kun he ovat oppineet riittävästi uutta ja kelpaavat rahakkaampiin töihin.

    Juha-Pekka Posti: MikroPC 17.1998 - Kenen käsiin annat tietojenkäsittelysi?

     

Copyright © Cloverapilaset 1999
 
HYPER! KLIK!