Fibromyalgia M79.0




Fibromyalgia - mitä uutta siitä tiedetään?  2.12.2015

http://areena.yle.fi/1-3178821?autoplay=true


Fibromyalgia on krooninen kipu-uupumusoireyhtymä, jonka patogeneesi liittyy kivunsäätelyjärjestelmän herkistymiseen ja tahdosta riippumattoman hermoston toiminnan muutoksiin. Kivuliaan potilaan diagnostiikan varmentaminen, ohjaus ja kuntoutuksen käynnistäminen helpottaa potilaan oloa ja parantaa elämänlaatua.

Masennus, muut mielialahäiriöt, persoonallisuus tai asennoituminen eivät voi aiheuttaa fibromyalgiaa, vaikka voivatkin vaikeuttaa oireiden kanssa toimeentulemista.

Oireyhtymään liittyy tyypillisesti symmetrinen, sekä ylä- että alavartalolla tuntuva pitkäaikainen kipu ja kosketusarkuus lihaksissa (myös nivelissä voi olla kipua). Muita oireita ovat jatkuva uupuneisuus ja lihasjäykkyys sekä unen rikkonaisuus ja lepoa antamattomuus. Toimintakyky on usein merkittävästi heikentynyt.

Fibromyalgiaan voi liittyä suolen toimintahäiriöitä, tiheävirtsaisuutta tai rytmihäiriötuntemuksia. Raajoissa voi olla puutumisen tai turvottelun tunnetta sekä jaloissa levottomuutta. Oireina voi olla myös keskittymisvaikeuksia, muistiongelmia ja uuden oppimisen vaikeutta. Mukana voi olla ahdistusta, masennusta tai alavireisyyttä. Psyykkinen tai fyysinen stressi sekä säämuutokset ja sauna voivat pahentaa oireita.


Käytännössä: Fibromyalgiassa lihakset eivät rentoudu levätessä vaan ovat koko ajan enemmän ja vähemmän jännittyneinä jonka johdosta ne väsyvät, palelevat, särkevät ja ovat kipeät. Tähän jatkuvaan jännittyneisyyteen ei auta mikään. Lisäksi lihakset revähtävät helposti, joten hitaasti liikkeelle. Kylmä ja kostea ilma pahentavat oireita. Sauna, tupakka ja alkoholi eivät sovi lainkaan. Kevyt aerobinen liikunta, lihasten venyttelyt ja riittävä lepo sekä rentoutuminen helpottavat oireita.


Nopea "kotitesti" fibromyalgian diagnosoimiseen:

Jo suhteellisen vähävoimainen (kynnenalus vaalenee) aran alueen painaminen (peukalon tai yhdessä pidettyjen etu- ja keskisormen päillä) aiheuttaa potilaalle kiputuntemuksen. Tämä kipu jää useimmiten kirvelemään usean minuutin ajaksi tutkimisen jälkeenkin.



Lääkärilehti 10.05.2013

Fibromyalgian taustalla on kivunsäätelyn ja autonomisen hermoston herkistyminen

http://www.laakarilehti.fi/files/nostot/nosto19_1.pdf



Faktaa fibromyalgiasta:

• Fibromyalgian perusongelma on kivunviestintäjärjestelmän herkistyminen. Tällöin aivot tulkitsevat kivuliaiksi sellaisia sisäisiä ja ulkoisia ärsykkeitä jotka eivät yleensä ylitä kipukynnystä.
• Diagnoosi perustuu oireisiin ja tuki- ja liikuntaelimistön tutkimiseen sekä muiden kipua aiheuttavien sairauksien poissulkemiseen esim. kilpirauhasen toiminnan häiriöt sekä D-vitamiinin puute.
Hoidossa nousujohteinen liikunta eri muodoissaan kroppaa kuunnellen on tärkein keino kivunviestintäjärjestelmän eheyttämiseksi.
• Lääkehoidon yhdistäminen muihin hoitokeinoihin voi helpottaa oireita.
• Venyttely ja rentoutuminen edistävät palautumista. Hyvä suhde on esim 30min liikuntaa:15 min palauttavaa.


Nousujohteinen liikunta?

Nousujohteisella harjoittelulla tarkoitetaan lihasten totuttamista vähitellen yhä suurempiin toistomääriin. Tämä on fysiologisesti katsottuna välttämätöntä, että kehitystä tapahtuisi.

Lähde: huippukuntoon.fi

Riippuen fibromyalgian vaikeusasteesta, muista sairauksista, mahdollisesta ylipainosta, ravitsemustilasta, fyysisestä kunnosta ja elämäntilanteesta, niin vapaa-ajan liikunta saattaa olla jopa täysin mahdotonta. Ja muillakin se on todella rajallista. Loppu aika menee lepäämiseen, rentoutumiseen ja nukkumiseen. Lisäksi on päiviä, kun ei todellakaan jaksa yhtään mitään.



Fibromyalgian yleisimpiä piirteitä:

Lihasten laaja-alaiset kivut ja säryt (symmetrisesti)
Lihasten kosketusarkuus
Tyypilliset kipupisteet
Unihäiriö
Jatkuva väsymys
Jatkuva uupumus
Psyykkiset oireet
Raajojen verenkiertohäiriö (kylmä)
Päänsärky
Lihasten puutumiset
Lihasjäykkyys
Lihaskrampit


Fibromyalgiaan yleisimmin käytettyjä lääkkeitä:

Triptyl (amitriptyliini)
Seronil (fluoksetiini)
Efexor (venlafaksiini)
Lyrica (pregabaliini)
Rivatril (klonatsepaami)
Cymbalta (duloksetiini)
Ixel (milnasipraani)
Noritren (nortriptyliini)
Neurontin (gabapentiini)
Tramal (tramadoli)

Läheskään kaikki eivät saa mitään apua edellä luetelluista lääkkeistä tai lääkkeiden haittavaikutukset estävät lääkkeen käytön eikä kyseisten lääkkeiden edes tiedetä vaikuttavan sinne, missä vika on, mutta niitä vaan määrätään, jotta päästään potilaasta eroon.


LDN (low dose naltrexone) lienee tehokkain lääke fibromyalgiaan ja on sivuvaikutukseton lääke, joten kokeile sitä.



LDN:n vuosi 2014
http://www.hankalapotilas.net/2015/01/ldnn-vuosi-2014/



Myös hoitamaton uniapnea aiheuttaa fibromyalgian kaltaisia oireita eli varmista, että et sairasta sitä.


Lähteet:
Terveyskirjasto
Käypähoitosuositus
Potilaan lääkärilehti

________________________________________________________________________________________________________________________________

Mitä itse voi oireiden lievittämiseen kokeilla?


Ketä uskot: Fibromyalgiaan saa apua ravitsemuksesta, mutta virallisesti tästä "ei ole näyttöä"

http://jalkeilla.blogspot.fi/2017/09/keta-uskot-fibromyalgiaan-saa-apua.html


Hyödylliset ruoka-aineet, reseptivapaat lääkevalmisteet, ravintolisät ja yrtit fibromyalgian hoidossa!


Liikunta, riittävä lepo sekä lihasten hyvä venyttely helpottaa oireita.


Lihaksia voi myös hieroa itse pilatesrullalla (jso kivuilta pystyy), joita myydään marketeissa ja urheilukaupoissa.


Muista riittävä D-vitamiini, koska sen puute lisää mm. lihaskipua ja väsymystä!

Riittävä D-vitamiinin saanti (yhdessä muun aidon kunnon ruuan kanssa) vaikuttaa oleellisesti lihasten kasvuun, voimaan ja kestävyyteen sekä lihasten palautumiseen. D-vitamiini on ratkaisevassa asemassa, kun elimistö kuljettaa kalsiumia lihassoluihin, jotta ne voivat supistua ja työskennellä. Ilman riittävää D-vitamiinia lihaksissa ei ole voimaa. Kun kalsiumin on vuorostaan aika poistua lihassoluista, jotta lihakset voivat rentoutua, tarvitaan riittävästi D-vitamiinia. Muutoin riskinä on, että lihakset väsyvät, alkavat krampata, kipeytyvät ja palautuminen heikentyy.


CBD-öljy?

________________________________________________________________________________________________________________________________

Happihoito tehoaa fibromyalgiaan!


Israelissa tutkittiin happihoidon tehoa fibromyalgian oireisiin. Iältään 21–67-vuotiaasta 60 naispotilaasta puolet oli verrokkeina siten, että heillä oli seurantajakso ennen happihoitoa. Sataprosenttista happea annettiin
kaksinkertaisella ilmanpaineella 90 minuutin ajan viisi kertaa viikossa, yhteensä 40 kertaa.

Kliininen ja elämän laadun tutkimus osoittivat oireiden lievittyneen merkitsevästi happihoidon jälkeen. Lisäksi tehdyssä aivojen tietokonetomografiassa havaittiin fibromyalgialle ominaisten aivomuutosten normalisoituneen. Seurantajakson jälkeen ei näitä muutoksia nähty.

Fibromyalgian taustatekijöistä riippuen hoitotulos näytti joissakin tapauksissa pysyvältä, osa potilaista tarvitsi uusintahoitoja. Tutkijat väittävät ensi kertaa löytäneensä hoidon, joka tehoaa fibromyalgian aivoissa olevaan primaariseen syyhyn.

(Efrati S ym. PLoS One, julkaistu verkossa 26.5.2015)

Duodecim 2015;131:1435

________________________________________________________________________________________________________________________________



Unettomuuden luonnonmukainen hoito!

________________________________________________________________________________________________________________________________


Ravinnon merkitys!

_________________________________________________________________________________________________________________________________

Ravinteet purkista vai lautaselta?
_________________________________________________________________________________________________________________________________


Puolueetonta luettavaa terveydestä ja ravinnosta:

Lääkäri Antti Heikkilä
Lääkäri Matti Tolonen
Lääkäri Olli Sovijärvi (tuplaklikkaamalla podcastia saat ohjelmasisällön esille)
Paleoradio (
klikkaamalla podcastia saat ohjelmasisällön esille)
Sami Sundvik
Turpaduunari  (puolueetonta terveys- ja kulttuuriviestintää koko Suomen kansalle!)
Ravitsemus ja terveys
Suomen Terveysravinto
Luontaisnetti
Terveyden Tukipilarit (Paula Heinonen)
Safkatutka