Etusivulle

Kohtaamisia tiellä

Lopuksi

Pekka Salon textaripäiväkirja.

Pekka Salo suuntaa jälleen kohti itää.
Kotona Kaskisissa ennen lähtöä   Olipa Pekan kanssa puhetta että hän koettaa lähetellä pieniä tekstiviestejä, joita minä sitten laittelen luettavaksi. Näin saamma sitten hieman jännittää missä mies matkaa.
Pyöränä hänellä on tällä kertaa modifioitu Honda FT 500 jossa on "Tohtorin" iso tankki (noin 29 litraa) sekä omat telineratkaisut jotka mahdollistavat ottaa tarpeellisen määrän huolto sekä muita tarpeita mukaan.

Kumppaninaan hänellä on helsinkiläinen Esa Järvinen, joka matkaa GS Bemarilla.

Lähtö 1 Toukokuuta 2004, ani varhain Kaskisista kohti Vaalimaata.

Viimeisin viesti!  Viimeinen

Venäjäseura.
Venäjän kartta.
Reaaliaikaisia aikavyöhykkeitä.
Sääilmiöitä.

Ajat ovat Suomen aikoja!

2 Toukok. 2004  klo 20:38
Viime yö Pietarin alapuolella, nyt majoituttu vähä Moskovasta itään M7 varres. Total kotoa 1548 km.
4 Toukok. 2004 klo 19:00
Eilen yötä Kazanin lähellä, nyt majoituttu heti Ufan jälkeen M5 varrella. Kelit suosii ja mopot pelaa, kello jo 3h+. Kilometrit Kasköösta nyt 2878. Ketjurasvari on "harooshi", ketjut on kuin uudet!
5 Toukok. 2004 klo 16:00
  Eka kylmä päivä, räntääki räpsi nimeksi. Tultiin kuitenkin yli Uralin ja motellissa suihkuteltu. Total 3527 km.
6 Toukok. 2004 klo 17:30
  Motellissa Omskin jälkeen. 1-4 astetta lämmintä. Muuten menee mukavasti, 4341 km. Ei sada kuitenkaa, elikkä ei hätää.
7 Toukok. 2004 klo 16:50
  Majoituttu motelliin 80 km ennen Kemerovoa   5147 km. Vaihteleva keli, pääosin pouta mutta myös vettä, lunta, räntää, rakeita ja aurinkoa. 2-10 astetta. Kello 5h+
8 Toukok.2004 klo 01:04 (Lähettämieni säätietojen jälkeen)
  Aamukaffit juotu. Vähä huonoja sitte ennustavat. Yöllä vähä lunta, sulaa kohta. Kuitenkin pouta joten kohta lähetään jatkaan.
8 Toukok.2004 klo 13:00
  Ylös Kelit räntäsateesta aurinkoon 0-8 astetta. Mulla puhkes takar. ja Esan hanskat nussittiin tauolla. Kuivettiin ajaes. Nyt motellissa Krasnojarskissa ja aamulla jatketaan. 5759 km.
9 Toukok.2004 klo 15:25
  Yöksi jäädään tänne Tuluniin 6453 km. Löyty taas rautaa renkaasta. Tubeles paikka näkyis pitävän.
10 Toukok. 2004 klo13:00
  Ollaan Baikalin rannalla. Jäälauttoja vielä vähä. Mahtavat maisemat!
10 Toukok. 2004 klo15:55
  Yöksi jäädään Baikalskiin. 7041 km. Poutaa kyllä ja lämminki päivällä, taas kuitenki jähty. Vaihdettiin öljyt ja kateltiin Visa-automaatti. Miehetki suihkun raikkaita.
12 Toukok. 2004 klo 07:00
  Nyt Chitassa 8001 km. Yö metsässä 350 ennen. Kuivina pysytty, yöllä -1 lämpeni auringon myötä. GSM-kenttä aukkoinen. Kello 7h+ matka jatkuu.
13 Toukok. 2004 klo 02:28
  Ollaan edetty 300 Chitasta. Sorarynkytystä ainaki 1000 km meneillään. Yöt ollaan luonnossa. Kuivina pysytty mutta yöt kylmiä.
13 Toukok. 2004 klo 15:20
  Jäämme tulille yöksi Mogoshan nurkille. Ajoittainen tihku ei miehiä kastellu. Ei viitti telttoja kastella ku maasto on niin märkää. 8638 km. Uskomatonta rynkytystä tuo "Tie".
16 Toukok. 2004 klo 01:38
  Käytän toist. tätä numeroa ku toinen ei toimi. Kovaa rynkytystä edelleen. Ollaan edetty 1370 km ja mahdoton rynkytys jatkuu edelleen. Öisin reilusti pakkasta -8. Yövytty kuiten maastossa. Päivisin hyvä keli. Khabarovskiin 850. kok. 9410 km. miehet kuivia ja Ok. mopot kans. Matka jatkuu. Pekka ja Esa
17 Toukok. 2004 klo 00:33
  Ylös Just heräsimmä hotellista. Oomma kääntäneet etelää kohti ja kelit vain paranee. Koivus lehden alkua. Tie vieläkin perseestä. About 20 jokea yli kahlaamalla. Takakumi pitää vaihtaa, tussuna tämän tästä. Tosi hyvin menöö, kun näkisit tuon tien, se on KATASTROFAALINEN URA ei mikää tie. Tänään kuitenkin parantunee.
17 Toukok. 2004 klo 14:03
  Hotellissa Birobidzhanissa vaihdatettiin mulle uusi takar. työ 1,5 eur. Loppupäivästä kastuttiin. 9999 km. 500 eur riitti eiliseen asti yhen miehen ja pyörän kaikkiin kuluihin, myös Venäjän liikennevak. Lähemmä syömään.
18 Toukok. 2004 klo 10:09
  Bidobidshanin ja Khabadovskin paikallis TV:t haastatellu ja kuvannu meitä tänään. Lopetettiin ajoissa ja säädetään Bemun venat. 10291 km. Lähetä mulle se sähköpostios, jos Vladivostokista saatais jotain pantua. Sinne tähdätään Torstaiksi.
19 Toukok. 2004 klo 13:03
  Majoituttu Vladivostokin tervetulopatsaan viereen hotelliin 10978 km. Kello 20:56 paikallista. Huomenna yritämme löytää Rauta tiikerit . Asetumme Vladiin joksikin aikaa. Meillekki arvoitus kauaksiko

Torstai 20.05.2004 klo 11:17 , sähköpostiviesti: "Pekka ja Esa Vladista"
  Ylös  Tervehdys.
Olemme siirtyneet kaupungin sydameen rautatieaseman liepeille. Kelit ei ole erikoiset mutta ei se nain kavellessa haittaa. Puhelimella saamme tiikerit kiinni kun aika tulee mutta huilataan nyt vaha.

Viikonlopun yli nyt ainakin ollaan luultavasti taalla ennenku aletaan tarpoa takasi pain. Ollaan matkalla tavattu paljo uusia ystavia ja olis tarkoitus joitain heistakin tavata kotimatkalla. Aika kuluu uskomattoman nopeasti elikkas kylla se sinne heinakuun alkupaiviin taitaa menna ennenku taalta kotona ollaan.

Ollaan aina valilla arvuuteltu etta mikako on viikonpaiva eika mene monellakaan sivuun. Muutamalla kuitenki niinku lomalla pitaaki.

Meilla on nyt hyva tukikohta ja otamme yhteytta tiikereihin kun aika on. On kuitenkin arvoitus mita se tuo tullessaan.

Kaupunki on mahtava ja taalla nakyy sen vuosisataiset perinteet myoskaan turistihapatustan unohtamatta. Turistit tulevat lahinna Japanista ja Kiinasta joten juuri meita varten ei mitaa oo kohdistettu mutta samaa kaliaahan meki juodaan.

Pekka ja Esa.
Linkkejä:    http://www.vladnews.ru/     http://www.vladivostok.ru/camera/     Käännöskone: babelfish.altavista.com/
Perjantai 21.05.2004 klo 05:20, sähköpostiviesti: "Vladivostokista."
  Ylös Tervehdys kaikille

Otettiin tiikerien edustaja Sinus kiinni puhelimella illemmalla eilen. Kaveri oli kylla tiennyt odottaa meita mutta ei ihan viela. Heti kun sai tietaa missa asustamme niin tuli porukat kumit sauhuten paikalle, autolla kuitenki.

Kaytiin kaupassa hakemassa evasta ja istuttiin iltaa sinuksen kotona isolla porukalla. Tanaan olis tarkoitus kayda mp. tarvikkeita myyvassa liikkeessa. Ei niita ole kuitenkaa kuin yksi. Autot on uusia ja mahtavia. Mopot ei ole kuitenkaa viela kovin yleisia. Huomenna mennaan ehka johonkin lastenkotiin kaymaan tiikereiden kanssa. Riippuu vaha keleista. Taala nimittain sataa taas. Eihan se nain paikoillaan ollessa haittaa mutta olis varmaan kauniimpaa kun olis pouta.

Tasta on lyhyt kylalle ja siela on kiva kapytella. Me ei kuitenkaa kumpikaa olla oikein long distance walkereita jalkojemma puolesta vaikka mopolla kauas paasemmeki. No me turvaudumme tarvittaessa kumijalkaan.

Hyvaa jatkoa kaikille: Pekka ja Esa

Perjantai klo 05:25 "Vielä jotakin"

Niin asken jai sanomatta etta taalta sais mopot ja miehet laivattua Magadaniin. Siita tuli tulomatkalla puhetta joidenkin off road harrastajien kanssa. Sita tuossa ajellessa tuumailimme mutta ei taida nyt kannattaa ahnehtia liikaa. Se laivamatka olis noin viikon projekti ja Magadanista olis sitte taas takasi pitempi. Aikataulu tulis liian tiukaksi. Sita ajatusta on kuitenki kiva kypsytella tulevaisuutta ajatellen.

Uusia matkoja varten on saatu paljo uusia kavereita ja kontakteja joten valmistelu helpottuu. Kun ollaan nyt muutama viikko oltu reissussa niin uskaltaa paljo paremmin jo heittaytya kaikkeen. Jos ei ole tekemisissa paikallisen vaeston kanssa niin jaisi paljosta vaille.

Yksi tavoite meilta kummaltakin jaa kylla saavuttamatta. Ajattelimme lahtiessa etta saisimme muutaman kilon karistettua matkan aikana. Ruoka on niin hyvaa ja sita on joka paikassa saatavilla etta taidamme pikemminkin lihoa. Aamukahvit on pari kertaa maastossa keitetty mutta muuten istutaan aina valmiiseen poytaan.

Pekka ja Esa

Lauantai 22.05.2004 klo 03:32, sähköpostiviesti: "Vladivostokista."
  Ylös Tervehdys kaikille.

Ollaan jatkettu majoitustamme ainakin Maanantaihin. Kelit on heikonpuoleiset elikkas vetta sataa. Oltiin eilen kavereiden kanssa siella mopotarvike liikkeessa. Ei mahottomasti tavaraa mutta takarengas olis Hondaan loytyny tarvittaessa. Suodattimia ja jarrupaloja ja muuta oli esilla.
Nayttas etta japseista tuodut kaytetut pyorat ei ole paljo halvempia kuin meilla.

Kaytiin myos syomassa ja elokuvissa porukalla. Mopoihin ei kosketa tanaankaa koska sataa. Luvassa on kuitenki Sunnuntain ja Maanantain aikana parempaa. Toivotaan niin etta saatas valokuvia maisemista.

Tullessamme tanne oli tuossa parisataa kilsaa ennemmin yhessa baarissa kaytossa joutsenmerkilla ja hyvaa suomesta tekstilla varustetut muovikassit, mikahan niidenkin tarina on. Varit ei kylla tasmanneet. Samaten yhden venajan kilvissa olevan auton perassa oli SF tarra. Kauas nuo autot kulkeutuu.

Tasta kaupunngista jossa on noin miljoona asukasta loytyy 2 Dodge wiperia ja Hummer ei ole ollenkaa harvinainen merkki. Japanin ja kiinan laheisyys saa bisneksen toimimaan.

Tuo aikaero on nyt sen 8h. plussalla. Siita on sitte kiva ajoitellen ruuvailla kelloa taakse pain ajoitellen kun lahdemme ajelemaan takaisin.

Pekka ja Esa
Linkki: www.horizonsunlimited.com/

Sunnuntai 23.05.2004 klo 14:51, sähköpostiviesti: "Vladista"
  Ylös  Tervehdys kaikille.

Eilinen elikka Lauantai meni lahinna sadetta pidellessa ja levatessa. Tanaan oli sitten parempi keli kuten odotettiinkin. Tutustuttiin paikallisten ystavien kanssa moniin paikkoihin joita emme koskaan olisi kahden loytaneet. Paiva oli kaikinpuolin ikimuistoinen ja sen paatteksi kavimme porukalla syomassa. Saimme ystavien avustuksella myos kuvamme cd:lle joten kamerassa on taas tilaa.

Aamulla ystavista kaikki kynnelle kykenevat tulevat saattaamaan meidat ulos kaupungista. Otamme viimeiset kuvat ja pillautamme lahtoitkut. Kotimatka alkaa. Ennen Khabarovskia nukumme yhden yon ja Khabarovskissa meita sitten jo taas odotetaan. Myos Birobizdhanissa on hotellissa meita odottamassa nauha jonka reportterit meista tanne tullessa teki.

Huomenna ei pideta aamulla kiiretta mutta taitaa nama raportit jaada taas tekstiviestien varaan. Kelikin pitais olla huomenna hyva. Elikka lippu on korkealla. Nyt pitais vain saada koneet tyhjakaynnille ja menna nukkumaan.

Hyvaa yota kaikille: Pekka ja Esa

24 Toukok. 2004 klo 10:56
  Alettiin se kotimatka, mutta ei kovin kauas ehditty. Majoituttu lukemassa: 11283 km. Nähtiin reissun eka suomalainen joka asuu täällä. Kaverit saatto matkaan hyvässä kelissä.
Tiistai 25.Toukok. 2004 klo 13:18 Sähköpostiviesti:
  Tervehdys.

Khabarovskin porteille meita tuli vastaan motoristipariskunta. Meilla oli lappu mita nayttaa miliisille kun ei tuo Venaja vielakaan taivu, miliisi soitti heidat paikalle. Odotellessamme miliisit antoivat meille vodkapullon nimikirjoituksella ja kuivattua kalaa. Ei varmaan kovinkaan yleista. Ajeltiin tanaan jotain 500km.

Pariskunta ei puhu Englantia mutta pyorat on jo parkissa ja olemme heidan kotonaan. Ruokaa on alettu laittamaan ja kohta tulee muita paikalle, jotkut heista puhuu Englantia. Kylla sita silti ilman yhteista kieltakin asiat hoituu.

Huomenna olis tarkoitus jatkaa sinne Birobizhdaniin.
Ei muuten nauta nuo tekstiviestit aina kulkevan.

Kuulemisiin Pekka ja Esa

26 Toukok. 2004 klo. 23:29
  Ylös Nyt on jo aamu mutta jäimme yöksi tuttuun paikkaan Birobizhdaniin. Tavattiin tuttu toimittaja. Aletaan valmistautua siihen huonoon pätkään mutta taidetaan kiertää alkupää länsipuolelta lähempää Kiinan rajaa.
27 Toukok. 2004 klo 09:22
  Alettu rynkyttää hissukseen tätä sorapätkää. Nyt jo hotellissa 12328 km. Hyvät kelit, omenapuut kukkii. Lähetään huuhtoon päivän pölyt kurkusta.
28. Toukok. 2004 klo 11:51
  Majoituttu Shimanovskiin 12714 km. Ajettiin läpi ukkoskuuron ja rakeitaki saatiin. Kuivettiin vielä ajaessa. Pyörät paloaseman tallissa.
30. Toukok. 2004 klo 14:28   (Viestit lähetetty varmaankin eri päivinä.)
  Sama leiripaikka lähellä Mogoshaa ku mennes. Yöt vieläki kylmiä näillä seuduilla. 13470 km Jututettiin japsipariskuntaa, ovat mopoilla matkas. Joet kuivuneet, ei tarvi kahlata, muutenki menny hyvin. Esan takar. vaahtopaikkaus eilen ja mullatakav. lommo. Aamulla jatketaan. Kenttää ei paljo ole.
30. Toukok. 2004 klo 14:42
  Viime yö Skovodorinossa. Alkaa olla huomenna pahin rynkytys ohi.
1.Kesäk. 2004 klo 02:29
  Maanantaina tehtiin rengastöitä useampaan kertaan. Mun takarengas on saattohoidossa, laitettiin penkalla tossu ja sisärengas. Esan rengas ohut ja kivet puhkasee. Jäätiin puskaan yöksi eilen. Nyt Ti aamu ja ollaan Cernycevskissä 13782 km.  Ei uusita renkaita ennenku röykytys loppuu. Esalla on uus varatakanen ja mulle etsit. Citasta jonne tämän päivän aikana pyritään. Missähän Uralin tiikerit menee?
1.Kesäk. 2004 klo 13:17
  Ylös Ollaan just tultu Citaan. Esan takasta paikattiin ja Hondan takavieterit on useina pätkinä. Lisää myöhemmin.
1.Kesäk. 2004 klo 15:30
  Oomma majoittuneet ihan keskustaan. Keksitään huomenna jotain jousille. Yritetään nettiinki jossain välissä. Sorapätkät on nyt kuitenki takana.
4.Kesäk. 2004 klo 07:23 ( Kysymykseen: "Miksi menee renkaita".)
  Tie on osiltaan eri vaiheissa. Paikoitellen tosikarkeaa sepeliä, lasinsiruja ja autoista tippuneita osia. Tie ei oo tosiaankaan valmis.
4.Kesäk. 2004 klo 07:29
  Ohitellaan Ulan-Udea. Yritän vahvistaa vietereitä illalla pujottamalla halkastun letkun jousen päälle. Nyt painuvat putkeksi. 14788 km. Kenttä taitaa kadota taas.
4.Kesäk. 2004 klo 12:48
  Ollaan leiriydytty Ulan-Uden jälkeen. 14849 km Viestit kulkee vaihtelevasti.
4.Kesäk. 2004 klo 12:50  ( Tuli puhelu pätkivällä kentällä:)
  Esalla uudet renkaat alla. Pekalla alkuperäinen etunen, vararengas paistettu oikein ammattimiehen toimesta. Alla olevasta takasesta tossu hieman irvistää. Tiellä kaikenlaista rojua, ei millään ehdi kaikkia väistää. Pekalla IC:n jouset takana, mutta liian lievät eikä vahvistutemppu kumiletkulla onnistunut, tie paranee kuitenkin koko ajan. Muuten kaikki hyvin ja iloisia ovat pojatkin.  (Puhelu katkesi)
4.Kesäk. 2004 klo 13:00
  Tekstareita ollaan Tiikereitten kanssa vaihdeltu. Yritämmä Baikalskiin huomenna, sielä pitäis soneraki pelata. Piippaan ja pirautan sieltä jos kuuluis paremmin.
5.Kesäk. 2004 klo 18:30 ( Puhelu Venäjältä)
  Ylös
Pekka ja Esa ovat majoittuneet Bajkalskiin. Maisemat ovat henkeäsalpaavat ja ilma lämmin sekä kaunis. Pojat eivät malta heti jatkaa matkaa vaan ovat paikoillaan pari yötä. Kaksi viimeistä yötä ovat olleet lämpimiä, muuten aina yöpakkasia. Kaalisopasta on kuulemma tullut niin kova herkku että hajukin seuraa jo mukana.
Burjaatti tytöt vilkuttavat innokkaasti reippaille motoristeille teiden varrelta, olisipa enemmän tilaa niin mitähän tuliaisia reissulta tulisikaan ;)
Matka jatkuu kunhan ehtii ja renkaatkin kestää varmaan paremmin kun on paremmat tiet, ja ovathan pojat jo lähes kotona. Ainakin siltä kuulemma melkein tuntuu taakse jääneen taipaleen jälkeen. Kotiintulo menee kuitenkin Heinäkuun vaihteeseen.
Terveisiä tutuille Pekalta ja Esalta
7.Kesäk. 2004 klo 10:43
  Ollaan siirrytty Baikalin vastarannalle Livstjankaan. Helle jatkuu. Upeat maisemat ja majapaikka. Huomenna katotaan jos päästäs vesille.
9.Kesäk. 2004 klo 13:22
  Ostellaan evästä Tulunista. Kohta maastoudutaan. Onko Tiikereistä havaintoa?
10.Kesäk. 2004 klo 17:50
  Päästiin Kanskiin. Mun takasta korjasimma. Aamulla jatketaan.
11.Kesäk. 2004 klo 15:37
  Motellissa parisataa ennen Kemerovoa. Halvin tähän mennes, alle 4 Eur.
12.Kesäk. 2004 klo 18:51
  Majoituttu 30km Novosibirskistä Omskiin päin 17451 km. Tavattiin Tiikerit Kemerovon itäp. Kaverit hyvissä voimissa kuten mekin. Tiikereillä hyvä henki ja asenne, Mukava ja tärkeä tapaaminen. Vaihdamme kokemuksia myöhemmin Suomessa
13.Kesäk. 2004 klo 19:24
  Ollaan huollettu miehiä ja varusteita kun on hyvä paikka. Oma suihku ja vessa hetkeen. Paahtava helle, melkein ukkosti. Vettä pirahti senverran että sai visiirin pestyä. 17973 km. Voi ku olis jouset niin ehittäis vielä koukata vaikka mistä.
14.Kesäk. 2004 klo 13:47
  Ylös Majoituttu 200 ennen Tjumenia. Vaihdettiin öljyt ja suodattimet. Pari viimeistä tuntia sateessa. Pitää miettiä tuota jousiasiaa. Taitaa se oma apu olla se ainut. Kyllä nuoki kotia tuo kun lyhintä tietä ajeloo.
15.Kesäk. 2004 klo 16:18
  Ajettiin aamulla pari sataa. Täälä Tjumenissa etsittiin Motorcycle magasin. Ostettiin Uralin vieterit mittausten jälkeen. Polkupyörän takarattaista saatiin reikää vähän sorvaamalla sovitteet päihin. Senverran esijännitystä että  hotellissa räikkäliinalla ne viritettiin Hagoneihin. Vaikuttaa hyvältä. Niin hyvältä että ostim "Koohon" lisäöljypohjan kuormaksi. Jouset asennamma jossain penkalla huomenna. Tästä suunta Jekaterinburiin aamulla.
16.Kesäk. 2004 klo 08:34
  Ensimmäisellä sopivalla paikalla vaimentimet alle. Ekat 50km ajettu ja pelittää tosi hyvin. Säätövaraaki olis mutta näin hyvä.
17.Kesäk. 2004 klo 07:49
  Permiin 150km. Yötä mökissä saman verran aiemmin. Uralin seutuja, vaihteleva sää itäpuolella kuten mennessäki.
17.Kesäk. 2004 klo 18:35
  Permin kautta kohti Kazania. Majoituttu luontoon Igran lähellä. 19713 km. Aamup. saatiin kunnolla vettä. iltapäiv. parani elikkä ollaan kuivia. Hondan mittarivaijeri katkes mutta kilometrit muutenkin "gepsusta". Hyvää yötä.
18.Kesäk. 2004 klo 14:43
  Sama yöpaikka Kazanin nurkilla kuin 3pv.Toukokuuta. 20254 km. Aamulla satees liikkeelle. Kuivettiin välillä mutta alkas sataan uudelleen. Erittäin vaihteleva keli jo monta päivää. Pantihin pyörät liiverihin tältä päivää.
19.Kesäk. 2004 klo 20:35
  Melkein Moskovassa. Normaalit sadekuurot. Hondan koneesta muutaman päivän kuulunut sivuääni voimistuu. Muistuttaa laakerin kuhinaa. Tossutettu takarengas ei vaan mee puhki, on kohta sileä.
20.Kesäk. 2004 klo 21:00
  Ylös Sama yöpaikka Pietarin alapuolella ku 1pv. Toukokuuta. 21631 km. Tavattiin sveitsiläinen motoristi matkalla Vladivostokiin. Tänään ei tullu ku visiirinpesu kuuro.
21.Kesäk. 2004 klo 19:13
  Majoituttiin motelliin Pitkärannassa, entisessä Suomessa. Kierretään Laatokkaa itäpuolen kautta. 22123 km. Sato ku herättiin mutta lakkas ennen lähtöä. Viimenen ajotunti vettä. Mahtavaa seutua luontomajoitukseen, mutta kelit kehnot.
22.Kesäk. 2004 klo 11:44, Puhelu Suomesta: Tiet eroavat.
  Matkalaiset ovat kotimaassa! Esa suuntaa lounaaseen ja Pekka länteen. Pekalla on tarkoitus ajaa reittiä Kuopio, Viitasaari, sekä Jalasjärvi, jossa yöpyy jos siltä näyttää. Tai sitten suoraan kotiin. Kuulemme kyllä miten käy. Saunaankin tekee miehen mieli.
Keskiviikkona 23.Kesäk. 2004
22876 km.takana, matkaaja tulossa sumuiselle Kaskisten saarelle.Venäjänmatkaaja on kotona Kaskisissa.