Hyvinkää-Karkkila rautatie 1911-1967
Historia:
1907
Radan ensimmäisen osuuden rakentaminen alkoi
Joulukuu 1907
Radan ensimmäinen osuus Hyvinkäältä Kytäjälle valmistui
1909
Osakeyhtiö Hyvinkään-Pyhäjärven Rautatie Aktiebolaget perustettiin
Tammikuu 1911
Radan jatkaminen karkkilaan alkoi
27,08,2011
Ensimmäinen juna saapui Karkkilaan
Marraskuu 1911
Säännöllinen junaliikenne alkoi
24,02,1912 Hyvinkää-Karkkila rautatie avattiin virallisesti liikenteelle
1920-luku
Rautatien koko osakekanta Högforssin tehtaiden haltuun
1933
Kymi Oy osti Högfossin tehtaat ja rautatieyhtiö sulautettiin Högforssin tehtaisiin
1940
Högforssin tehtaat sulautettiin Kymi Oy:n jolloin rautatie siirtyi suoraan Kymi Oy:n hallintaan
Kesä 1958
Radan henkilöliikennettä supistettiin lakkauttamalla toinen junapari
31,05,1961
Rautatien henkilöliikenne loppui ja postikuljetukset  siirtyivät maantiekuljetuksiin
01,05,1967
Radan viimeinen yleisöajo (Helsingin Sanomien tilausajo)
01,09,1967
Viimeinen tavarajuna kulki välillä Hyvinkää-Karkkila
02,09,1967
Radan purku alkoi välittömästi liikenteen loppumisen jälkeen, Karkkilassa jäi vielä raiteita tehtaiden sisäisen liikenteen tarpeisiin
?
Karkkilan ratapiha ja raiteet purettiin 1970-80 luvulla


Rautatien veturit:
Veturi
Hankintav.
Luopumisv.
Tilanne nykyään
HKR 1 Höyry/Tampella 1907
1910-luku
Romutettu
HKR 2 Höyry/Tampella 1908
1910-luku
Romutettu
HKR 3 Höyry/Tampella 1910
1967
Muistomerkki/Karkkila
HKR 4 Höyry/Tampella 1911
1967
Romutettu
HKR 5 Höyry/Tampella 12,1917
1967
Jokioisten museorautatie/Käytössä
Sotasaalisveturi / Höyry
    ?
1944
Luovutettu takaisin N.L.
6 (Käytetty/Kuurilan metsärata)
1945
1954
Romutettu
Dieselveturi Move 21
1954
1967
Jokioisten museorautatie
Nykyään olemassaoleva vaunukalusto

Vaunu
Käyttötarkoitus
Sijainti
Kunto

Umpitavaravaunu
Hunsala/Loppi
Huono
G 10
Umpitavaravaunu
Jokioisten museorautatie Käytössä
G 19
Umpitavaravaunu
Jokioisten museorautatie Kohtalainen
Moottoriresiina
Moottoriresiina
Jokioisten museorautatie Odottaa kunnostusta
HKR 2
Matkustajavaunu
Jokioisten museorautatie Kunnostuksen alla
HKR 4
Matkustajavaunu
Jokioisten museorautatie Käytössä
HKR 5
Konduktöörivaunu
Jokioisten museorautatie Odottaa kunnostusta


Vasemmalla:
HKR3 muistomerkkijunan edessä Karkkilan linja-autoaseman vieressä, Nykyään tämä veturi on kunnostettuna Karkkilan kaupungintalon aulassa ja vaunut on Jokioisten museorautatiellä.  HKR3 on valmistettu Tampellan tehtaalla Tampereella vuonna 1910
Oikealla:
HKR5 musejunan keulilla 09,06,2013 Jokioisten museorautatiellä, veturi on yhä aktiivikäytössä. HKR5 on valmistettu Tampellan tehtaalla Tampereella. Veturin rakennustyöt alkoivat aikana jolloin suomi oli vielä Suuriruhtinaskunta mutta se valmistui ja luovutettiin itsenäisessä suomessa eli Joulukuussa 1917

Kuvia 01,05,1967 eli viimeiseltä yleisöajolta






Aikataulu  1927
Asema/seisake
Lyhenne
Km
2
4
Asema/seisake
1
3
Hyvinkää
Hkää
0
10,30
18,30
Karkkila
0
06,40
15,00
Rauhala
Rla
1
10,35
18,35
Siikala
4
06,51
15,11
Helle
Hle
5
10,47
18,47
Hunsala
9
07,08
15,28
Kytäjä
Kt
11
11,08
19,08
Vaskijärvi 15 07,24
15,44
Vanhakylä
Vk
13
11,15
19,15
Läyliäinen 21 07,50
16,10
Linnamäki Lm 19
11,29
19,31
Niittymäki 24 07,58
16,18
Niittymäki Nm 21
11,37
19,37
Linnamäki 26 08,06
16,26
Läyliäinen Ll 24
11,55
19,55
Vanhakylä 32 08,26
16,40
Vaskijärvi Vj 30
12,11
20,11
Kytäjä 34 08,32
16,52
Hunsala Hns 36
12,31
20,31
Helle 40 08,48
17,08
Siikala
41
12,44
20,44
Rauhala 44 09,00
17,20
Karkkila Kark 45
12,55
20,55
Hyvinkää 45 09,05
17,25

Aikataulu  1930
Asema/seisake Lyhenne Km
2
4
Asema/seisake Km
1
3
Hyvinkää
Hkää
0
11,25
20,05
Karkkila
0
07,35
16,25
Rauhala
Rla
1
11,30
20,10
Siikala
4
X
X
Helle
Hle
5
X
X
Hunsala
9
08,03
16,53
Kytäjä
Kt
11
12,03
20,43
Vaskijärvi 15 08,19 17,09
Vanhakylä
Vk
13
X
X
Läyliäinen 21 08,45 17,35
Linnamäki Lm 19 12,24 21,06 Niittymäki 24 X
X
Niittymäki Nm 21 X X Linnamäki 26 09,01 17,51
Läyliäinen Ll 24 12,50 21,30 Vanhakylä 32 X
X
Vaskijärvi Vj 30 13,06
21,46 Kytäjä 34 09,27 18,17
Hunsala Hns 36 13,26
22,06 Helle 40 X
X
Siikala
41 X
X Rauhala 44 09,55 18,45
Karkkila Kark 45 13,50
22,30 Hyvinkää 45 10,00 18,50
Kuvia 2000-luvulta



Ihanaisten kyltti kesällä 2013
Läyliäisten asemarakennus 2007, nykyään asema on purettu
Läyliäisten tavaramaksiini
Alla kuvia Kytäjältä



Aikataulu  1955
Asema/seisake Lyhenne Km
2
4
Asema/seisake Km
1
3
Hyvinkää
Hkää
0
10,15
18,15
Karkkila
0
06,00
14,00
Rauhala
Rla
1
10,20
18,20
Hunsala 9
06,25
14,25
Kytäjä Kt 11 10,45
18,45
Vaskijärvi 15 06,40
14,40
Ihanainen
15 X
X
Läyliäinen 21 07,05
15,05
Linnamäki Lm 19 11,05
19,05
Niittymäki 24 X
X
Niittymäki Nm 21 X
X
Linnamäki 26 07,20
15,20
Läyliäinen Ll 24 11,30
19,30
Ihanainen 30 X
X
Vaskijärvi Vj 30 11,45
19,45
Kytäjä 34 07,40
15,40
Hunsala Hns 36 12,05
20,05
Rauhala 44 08,10
16,10
Karkkila Kark 45 12,30
20,30
Hyvinkää 45 08,15
16,15

Kytäjän asema kesällä 2013
Entinen ratalinja kesällä 2013

Alla kuvia Karkkilasta



Entistä karkkilan ratapihaa
Kiskojen uusiokäyttöä


Aikataulu  1960
Asema/seisake Lyhenne Km
2
Asema/seisake Km
1
Hyvinkää
Hkää
0
10,15
Karkkila
0
06,00
Rauhala
Rla
1
10,20
Hunsala 9 06,25
Kytäjä Kt 11
10,45
Vaskijärvi 15 06.40
Ihanainen
15
X
Läyliäinen 21 07,05
Linnamäki Lm 19
11,05
Niittymäki 24 X
Niittymäki Nm 21
X
Linnamäki 26 07,20
Läyliäinen Ll 24 11,30
Ihanainen 30
X
Vaskijärvi Vj 30
11,45
Kytäjä 34 07,40
Hunsala Hns 36
12,05
Rauhala 44 08,10
Karkkila Kark 45
12,30
Hyvinkää 45 08,15

Entinen ratapohja Karkkilassa
Ainut alkuperäinen kiskotus löytyy tehdasalueelta
Pääsivulle Kapearaiteiset