Luotijuna

Miten tämä liittyy energiapolitiikkaan? Siten, että luotijunalla korvataan osittain lentoliikennettä ja maantieliikennettä. Luotijuna käyttää energianaan sähköä.

Se miten sähköä tuotetaan vaikuttaa siihen miten ympäristöystävällinen se luotijuna oikeastaan on.

Marraskuussa 2007 avattiin luotijunayhteys Euroopan mantereelta Lontooseen - eli mm. Pariisin ja Lontoon välille. Luotijuna huristaa lähes koko matkan noin 300 km/h nopeudella, joten matka-aika Lontoo-Pariisi on noin kaksi tuntia. Kun kyseessä on liikenne keskustasta keskustaan, niin tämä on jopa nopeampi kuin lentoyhteys kun otetaan huomioon matka-ajat keskustasta lentokentille ja lentokenttien turvatarkastukset.

Pariisin ja Lontoon välinen luotijunayhteys on mitä todennäköisimmin erittäin paljon ympäristöystävällisempi kuin lentoyhteys. Lentokoneet käyttävät polttoaineenaan lentopetroolia tai potkurikoneen tapauksessa käyttäisivät lentobensiiniä. Tämän luotijunan käyttämä sähkö tuotetaan todennäköisesti ja toivottavasti ranskalaisissa ydinvoimaloissa - eli ympäristöystävällisesti.

Entäpä Saksan luotijunat?

Saksan vihreät ja demarit ajavat typeryydessään puhtaan ydinvoiman alasajoa. Se merkitsisi, että lähes kaikki Saksan sähköntuotanto tapahtuisi polttamalla fossiilisia polttoaineita - lähinnä hiiltä.

Jos niin surkeasti kävisi, niin luotijuna ei olisikaan niin ympäristöystävällinen vaihtoehto kuin siinä tapauksessa, että sähkö tuotettaisiin ydinvoimalla (tai vesivoimalla).

Tuulivoimastahan ei tunnetusti ole perusvoimaksi - kun tuulivoimalat eivät tuota tyynellä eikä myrskyssä.

Energiapolitiikka

Etusivulle