M/S ARVO

ex. Pankajärvi


kuva: Lusto metsämuseo / kuvaaja


Tervetuloa tutustumaan M/S Arvon nettisivuihin, sivuilla kerrotaan Arvon historiaa ja haetaan
mahdollisia tietoja aluksen aikaisemmilta vuosilta.
(Kuvia klikkaamalla kuvien suurennos aukeaa uuteen ikkunaan)

Keväällä –03 väylä laituriin Vanhoja aikoja muistelemassa
Keväällä -03 väylä laituriin Vanhoja aikoja muistelemassa


M/S Arvo rakennettu vuonna 1929 tai 1933. Rakennuspaikka ja aika on epäselvä, jossain julkaisussa mainittu Utra -33. Aluksessa oleva kilpi kertoo 1929. Pohjoiskarjalan uittoyhdistyksen historia kirjassa on kuva Pankajärvestä ja teksti alla kertoo taas vuodesta 1927. Teksti lienee ”sisarlaivan”, eli nykyisen Jynkän.

Varppaajan on tilannut Pohjoiskarjalan uittoyhdistys (tai SLY) lähialueiden uiton tarpeisiin.
Hinaajan kotisatama Utra, Joensuu

M/S Arvo on alkuperäiseltään nimeltään Pankajärvi ja toiminut silloin varppaajana.

Pankajärvi toimi varppaajana vuoteen 1951 asti. Vuonna 1952 siihen asennettiin diesel,
Burmaster & Wain Alpha 135hv. Muutoksen yhteydessä se kastettiin uuteen nimeen ARVO.

Dieselöinti oli alkua sisävesien hinaajille. Arvo on niitä ensimmäisiä joihin asennettiin "nykyaikaisia" koneita, joko höyry tai jomkun muun petroli koneen tilalle. Arvossakin on ollut joku ”pikku-masina” eihän vinssin pyörittämiseen kovin kummoista konetta ole tarvinnut.

Arvo oli aikansa tehokkaimpia PKU:n hinaajia, kunnes nykyiset hinaajat syrjäyttivät sen ja Arvo laitettiin myyntiin.

Arvo toimi aina 70-luvun lopulle alkuperäisessä työssään, jolloin uitto myi sen yksityiselle.
70-luvun lopulla se sai nimekseen Marena.

Marena toimi vuosina 1979 – 1985 erilaisissa tehtävissä mm. 80-luvun alkuvuosina Haponlahden kanava työmaalla hinaten ruoppaajan proomuja.

Marena -80

Vuonna 1985 kolhittuna Marena saapui Puumalaan telakalle.
Siellä se sai ”muodon muutoksen”.
Alus oli alun perin tasaperäinen ja kannella perinteinen ohjaamo.
Alus jatkettiin ja se sai pyöreän perän, samoin keulaa nostettiin ja tietysti uusi uljas ”ohjaamo”.
Hiekalla puhallettiin ja inertalla maalattiin.

Telakassa -85 Telakassa -85


Telakka meni konkurssiin ja alus jäi ”kesken”, omistajan toimesta alas laskettiin.
Vuonna 1986 ankkuriin hinattiin ja tuuliviirin tehtäviä hoiti.
Vuonna 1991 sain sen omistukseeni. Alus oli aikapaljon kärsinyt sisäosiltaan 12 vuoden aikana.
Sitä kun rupesimme tyhjentelemään kaikesta ”tarpeellisesta” tavarasta niin sitä oli reilu kuorma-auton lavallinen. Porukat kyselivät milloin meinaat saada valmiiksi ? vastasin että keväällä 2001.

Ja sitten suunniteltiin, telakalla rakennettu (entisen omistajan suunnittelema) uusi uljas ohjaamo?
Miten siitä saisi käypäisen? Eikun nosturin roput kiinni, maihin ja kierrätykseen. Joku jos tuntee ”ohjaamossa” jotain tuttua, niin yläosa on merivoimien K 3 veneen.

Uuden sisältä Vanha ulkoa
Uuden sisältä Vanha ulkoa



Talven aikaan tehtiin ”sirompi ohjaamo”, siis uusi!


Koneiston kimppuun. Pääkone, jumissa, apukone, no sekin oli jumissa.
Apu koneesta oli unohtunut venttiilin koppa auki ja vuosien mittaan oli sinne jostain valunut vettä (umpiruosteessa). Eikun maihin ja ”uutta” etsimään. No sellainen löytyi keskisuomesta vuodelta 1958. Hyvä Masina.

No sitten pääkoneen kimppuun, luukut levälleen ja kummastelemaan.
Jumissa on voi p…., kakkospytty helmasta kiinni ? se kosteus ja kun ei oltu ”muistettu” käydä paaksailemassa.


Pääkone Apukone ABC
Pääkone Apukone


Ei syytä huoleen litkut sisään ja odotellaan…, ei tehoa !
Vaihe II kansi irti ja tunkilla apuja, ei tehoa,
vaihe III vauhtipyörään avain ja tunkki kaveriksi ei tehoa,
vaihe IV tunkki kampikammioon veiviä kääntämään (on sen verran iso että tunkki mahtuu) ei tehoa,
vaihe V kansi paikalleen ja suuttimesta sisäkalut ulos, sopiva nippa päähän ja varovasti käsikäyttöisellä hydrauli pumpulla painetta
jo narahti, kyllä pyörii. (Jäi ehjäksi, uuden männän hinta n. 3.500 €)

Jakokosken museo Navigaattori
Jakokosken museo Navigaattori


Seuraavaksi ihmettelemään miten sen saisi mahdollisesti käyntiin, eikun lattialle istuskelemaan ja tuumailemaan.
Apukone oli kunnossa ja painetta voitiin pumppailla, eikun pullot täyteen (toivottavasti varot toimii) ja ihmetteleminen jatkui…
Käsipumpulla öljypaineet ja hanat auki ja savu taivaalle,
kone lähti kolmannella startilla pyörimään ja kävi nätisti (2-t diesel).
Kyseinen Burmeister & Wain Alpha 343 F on Suomen vanhin käytössä oleva masina? (Maahantuojan mukaan)
Kuvassa oleva Jakokoskella oleva on muistaakseni v –56 tai -58. Kulhon entinen kone.

Runko -91 Runko -91


Masinat kunnossa; eikun ulapalle, ohjaamoa ei ollut joten ohjaillaan perästä, korsteeni paikoilleen ja menoksi.

Remonttimiehet -91

Kesällä 1994 se upposi ”jostain syystä oli hylsän mutterit löystyneet”,
poksi avautunut ja sieltä pääsi vettä vaikka ne oli tiukattu paripäivää sitten.
Talvella -97 oli pohjakaivon venttiili avautunut ja pohjakaivon tyhjennyshanasta lirisi vettä.
Hanaa on kierrettävä, ei luultavasti pyöri itsekseen. Konehuone ei ollut lukittu…

Haveri -94 Haveri -94

Sitten alkoi muiden tilojen tarkasteleminen, kaikki purettiin ja uusittiin.
Parin kesän projekti, kovalevyt vaihdettiin paneeliin, ja lattiat sai lakka pinnat.

Keulahytti -01
Keulahytti


Ohjaamo paikoilleen (se oli maissa jo sisusteltu), ylimaalaus, runko mustaksi, kannet vihreiksi ja ohjaamo valkeaksi.

Oltiin jo kesässä 1997 kun päästiin ensimmäiselle pitemmälle reissulle, oltiinhan sitä jo rakenneltu 6 vuotta. Suuntana Kuopio, reissu kesti 2 viikkoa kaikki toimii. Oltiinhan sitä käyty kokeilemassa jo aikaisemminkin. Mutta yksi puuttuu ! sauna, talvella –97/98 ohjaamoa jatkettiin saunan verran.

Kerma -97 Juustila -99
Kerman kanava Juustila Hietasaari


Pienimuotoista rakentamista riittää ym. puuhastelua.
Keväällä 2001 telakkaan ja pohjan tarkastelu. Pieniä ruosteläiskiä maali ok.
Edellisen telakoinnin aikana, v-85, ei maalari ollut pukkeja siirrättänyt. Pieniä pistesyöpymiä korjattiin hitsaamalla. Pohja paikkamaalattiin.
Ja alus kastettiin takaisin aluperäiseen nimeensä Arvo.
Alussa mainitsemani 2001 kevät piti aikataulullisesti hyvin paikkansa, vaikka eipä nämä taida ikinä valmiiksi tulla?
Purjehduskauden aikana tulee noin 400-600 mailia ajeltua



Tekniset tiedot:



Suurin pituus n. 16 m
Leveys 4.1 m
Syväys (perä) 1.2 – 1.5 m
Nopeus 8 kn, matka 6-7 kn
Polttoaineen kulutus n. 10 – 15 kg/h
Pääkone, Burmeister & Wain Alpha 343 F n:o 5318 135 hv / 450 rpm vm. 1952. Valmistusmaa Tanska.
- 2 – tahti
- 3-sylinterinen
- iskunpituus 340 mm
- kuutiotilavuus n. 32 l
- sylinterin halkaisija 200 mm
- käynnistys paineilmalla max 30 bar
- mekaaninen kytkin
Apukone 1, Buck 1-sylinterinen. Kompuran pyörittämiseen.
Apukone 2, Yanmar, sähköntuottamiseen, 380 v 6,5 kVa


Yhteystiedot:

Jouni Hämäläinen, Puumala
jouni.hamalainen@pp8.inet.fi


Kiitos mielenkiinnosta vanhoja aluksia kohtaan.
Jos sinulla on lukemasi perusteella tietoa, linkkejä tai jopa kuvia aluksen ammattiajalta olisin kiinnostunut M/S Arvon historiasta.


Suositeltavat linkit:
http://www.puumala.fi
http://www.kantapuu.fi/
http://www.fcbsweb.com/forum/
http://www.elka.fi


Seiloo Saimoo niä Puumala, Saimaan Kipralttari!

Puumalan satama talvella
Satama kesällä
Puumalan satama talvella Satama kesällä